Sunday, May 23, 2010

Terung Udang Kering

Hah, yg ni sayurnyer laksss... heheh... terung udang kering, aku sbnrnya, terung2 ni mmg kurenggggg... tp kalo yg kek gini aku terjatuh chinta la pulak... kehkehkeh... memilih tol aku bab2 sayur ni, camner nk kulit gebu, mulus camni... hehehe... Resipi ni aku main belasah jer pasal aritu aku ada mkn kat satu restoran kat sini, org belanja, ada la menu terung ni, perghhh!!!.. bestttt... wa cakap luuuu... bila rasa... cam senang dan mudah jer bahan2nya... apalg... aku pon try n error... hah, jadikkkkk!!!!... terus suka ngn cik terung niiii... Cubalah, x caya, tanya saya... ekekeke...


Bahan2nya:-
3 biji berung- dipotong dan digoreng sebentar terlebih dahulu
3 sudu lada kisar ( lada kering+bawang besar+bawang putih )
2 sudu udang kering- ditumbuk
4 tangkai lada kering- digunting halus dan dibersihkan
garam, gula secukup rasa
1/2 cawan air- jika perlu

Cara2nya:-
1. Goreng terung sebentar terlebih dahulu hingga separuh layu, dan angkat.
2. Panaskan minyak, masukkan lada kering goreng sehingga garing, dan masukkan pula, lada kisar dan udang kering, tumis sehingga betul2 garing.
3. Masukkan gula dan sedikit air, tumis lg sehingga garing dan masukkan terung yg telah digoreng td.
4. Akhir sekali, perasakan dgn garam. Siap.

No comments: