Saturday, January 10, 2009

Nasi Pilaf

Nasi Pilaf ni makan ngan ayam lela tu.. memang kene la senang cite.. x kan nk lantak lauk lg lak...Resipi Mak Daro sanggul melintang Kak Nis... best... Resipi kak nis ni mcm nk jamu sekampung mkn, saya ubah utk se family... ampooonnnn kak nis... jgn cekak pinggang camtu ngeri arrr... tu sanggul nk terjatuh tuh... muhahahaha... kak nis mmg best ar nasi nih... thankssss....

Bahan2nya:
2 kilo beras basmati, dicuci bersih & direndam selama 1/2 jam - saya guna 1 pot
1 1/2 ketul butter biasa, anggaran 375 gm beratnya - saya guna 2 sudu besar
2 batang kayu manis - saya guna 1
4 biji bunga lawang - saya guna 1
6 biji bunga cengkih - gaya guna 3
4 helai daun pandan, disiat2 & disimpul - saya guna 1
3 biji bawang besar, dicincang halus2 - saya guna 1
Segenggam kismis kuning
**air secukupnya - saya guna 4 pot dr pot yg sama
Sedikit garam
Segenggam daun ketumbar
Segenggam daun pudina
Segenggam bawang goreng

Caranya:
1. Toskan beras basmati yang telah direndam tadi hingga kering airnya.
2. Panaskan periuk (lebih bagus jika gunakan periuk non-stick) di atas api yang sederhana. Cairkan butter.
3. Masukkan kayu manis, bunga lawang, cengkih & daun pandan. Gaul rata.
4. Masukkan pula bawang besar & gaul lagi hingga wangi.
5. Masukkan beras basmati tadi & gaul (jangan terlalu cepat jika tidak mahu berasnya patah) dengan garfu kayu yang besar saiznya. Goreng sebentar beras ini dengan teknik 'clockwise' hingga lah minyak dari butter tadi benar2 sebati dengan beras. Teknik ini akan menjadikan nasi menjadi berderai sebiji2 & tidak melekat antara satu dengan lain.
6. Masukkan pula air & garam & larutkan beras. **(anggaran air hendaklah: air itu dituang pada paras beras + 2 ketak lebih, diukur dari hujung kuku jari hantu hingga ke ketak kedua - ketak tengah jari hantu). Yang ini kalau tak paham jugak tak dapek den nak nulung eh! :p
7. Kecilkan api & tutup periuk, tanak lah nasi hingga masak.
8. Apabila nasi sudah masak, tutup api & taburkan segala daun2, kismis kuning & bawang goreng. Hidangkan lah bersama lauk ayam kegemaran anda.

No comments: