Saturday, August 14, 2010

Kari Ikan Tenggiri

Siyes cakap, arini dh masok ari ke3 aku demam+selsema+batok+sakit tekak ( 1 package ala carte... huhuhu... sian aku... dn ini menu tuk hari ke4 berbuka aku arini... Aku x sampai hati x nk masak pasal cik abe pas subuh jer dia kemain berkobar2 dh kuar gi beli lauk pauk tok dimasak... haishhhhhh!!!... x sanggup rasanya kalo x masak... kan... kan... kan... cukup la semlm off 1 ari x masak, kalo bole arini nk jugak tp????... hehehe... hatiku x kesampaian, kugagahi turunkan kuali, piuk belanga, sudip, senduk tok siapkan menu arini... hahaha... Kari Ikan Tenggiri jer... ok la tu ye x???... kari ni versi aku, bg aku mmg dh turun temurun guna resipi ni... sedap mmg toksah nk cakap... pikir sendirikkk.. hehehe... layan... :D


Bahan2nya:-
5 keping ikan tenggiri – dibersihkan dulu bersama asam garam
- 1 biji bawang besar*
- 4 ulas bawang putih* ( * bahan hiris )
- 1 inci halia*
- 1 sudu besar halba campur
- 1 tangkai daun kari
- 1 biji tomato – dibelah empat
- 2 - 11/2 senduk rempah kari ikan – pilihan terbaik semestinya BABAS
- 5 sudu besar jus asam jawa
- 400ml air
- 100ml santan
- garam, gula & pak aji secukup rasa
- minyak untuk menumis

Cara2nya:-
1. Panaskan minyak, tumis halba campur & daun kari, kacau sebentar dan masukkan bahan* dan tumis sehingga naik bau.
2. Masukkan rempah kari dan masak lg sehingga garing dan tambahkan dengan jus asam jawa.
3. Masukkan air, diikuti santan masak sehingga mendidih. Setelah mendidih masukkan ikan. Masak selama 10minit.
5. Akhir sekali masukkan bendi dan tomato. Perasakan dgn garam, gula & pak aji secukup rasa. Sedia untuk dihidang.

Aku lg sekali nk habaq, kalo nk namanya melantak kari ker kormak ke yg ni mesti ada kalo x, ibarat lagu tanpa irama, tilam tanpa bantal, lesung batu tanpa ibu lesung... ekekekeke.... WAJIBBBB!!...

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

Papa+Dom= Papadom

2 comments:

Cendana Kasih said...

Salam Ana..wah..cayalah..demam pun masih boleh ke dapur lagi..tp kesian punya pasal kan..takpe..nanti raya dapat duit lebih kot..hehehe SEMOGA CEPAT SEMBUH, RAJIN2 MAKAN UBAT YER

Anawahid said...

noorma-> hai noorma, lama x nampak yer... ke aku yg dh lama x masok dapur org dan dapor sendirik... huhuhu.. thanks ya... mudah2an dapat duit raya lebih... ekeke