Sunday, August 15, 2010

Sambal Sotong Cili Padi III

Salah satu menu tuk berbuka arini jugakkk... kali ni aku turutkan aje apa yg tuan tanah request... x nk citer panjang.... hahahaha... padahal dia bukannya makan sotong, aku jer yg makan, kalo dia makan mau rompong idung dia tu nanti... aku cakap la, ai kan x makan sotong, dia kata nk kuah nya ajer.... hahahah... karepmu la lekkkkk.... hahaha.... jom layan resipi yg best ni, resipi Hana.... tah la, aku pon dh naik lupa dh berapa bnyk kali aku buat resipi ni... thanks Hana ;)



500g sotong - potong bulat2
* 20-25 biji cili padi - leh campur ngan lada merah jika tk thn pedas
* 5 biji bwg merah
* 2 ulas bwg putih
* 2 sudu mkn ikan bilis - ikan bilis abis!!! saya guna 1/2 kiub ikan bilis
1 biji bwg besar - dihiris
minyak utk menumis - lebihkan skit dr tumis biasa
air - jika perlu
garam
gula

Cara-cara :-
> cuci sotong n toskan.
> tumbuk bhn yg bertanda *. panaskan minyak. tumis hingga lada betul2 msk n naik minyak.
> masukkan sotong n bwg hiris. gaul rata. klu kering leh tmbh air skit. tp biasanya sotong akan kuarkan air.so tk yah letak pon tkpe...nnti banjir kang ngan air lada! muahahaa
> perasakan ngan garam n gula.jgn msk lama2 nnti sotong liat!
> dh siap!

No comments: