Sunday, November 1, 2009

Puding Roti Marble

Pencuci mulut arini.... dh lama simpan resipi ni buatnyer x jugak... arini dgn semangat waja merajinkan diri buat... mana leh tahan... dh berminggu2 duk terbayang jer... kalo berchenta dh kira angau dah... Puding cedap ni dah habis yerr... jgn mintak2... sori banget!... rezeki akak ngan kwn dia ptg tadi masa amik anak kucen pastu pas maghrib adik laks sampai... pinish dah... sampai laki aku siap tanya, bila masa ngko wat ni yang!... eh.. eh.. ptg td lerrrr... abis tu abg sibuk mesin rumput mana perasan, ni lah projek roti yg ayang suh beli pg td... oooo... ingat roti tu nk mkn tuk bekpes sok!... huehuehue... Sedap sangat ina oiiiii... lemak manis, semua sedang2 ajerrrr... tu yg suka tuh!... mmg kene wat lg neh... sedap banget... Kak Nor!... ahkak rasa puding yg kat sini jer la yg kat umah nih dh abis.... cukup x 3 potong tu... muhahahaha... betul kak! kita masak nih... kat FB pon kita masak gak!... kehkehkeh... Resipi Hana Jepon yg semakin cun pas bersalin neh... hehehehe... Hanaaaaaaaaa.... tengkiu..... i lebiu.... jempol nduk.... nduk....


Bahan2nya:-
4 keping roti
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat
170ml susu cair
8gram serbuk agar2
1/2 cawan gula - bleh kurangkn
2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
31/2 cawan air= hana gune cwn biasa 230ml
2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)

Cara-cara :-
1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2!
5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!

14 comments:

LOVE said...

Cantiknya puding akak nih!!! ;) Yummyyyy...dah lama tak makan puding. Nak sikit kak! ;)

Hehe, my grandma tak suka tandoori. My mum x buatnya gak...coz she's a vegetarian.

Noorhodza said...

Ana, nak tanya, adunan tuu bahagi 3 bahagian kan... nampak macam 3 warna tuu... satu warna pink tuu letak apa? Esok rasanya nak cuba ler ana, kebetulan ada lagi roti yg dah xpired hehehehe...

blogresipi said...

uish tak bleh jadik nie...mane mau ku carik agar2 barang 8gram tuh! huh... kalao dah dapat nanti ku marbel marbel kan juga loti ku.heheh

hani@debumelukut said...

ini mesti cuba sbb cantik, pernah buat puding marble tak guna roti tapi guna kastad, menjadi dan cantik jugak..suka makanan yg cantik nih.presentable. tq.

hana said...

sib baik ade belen 3 ketui! meh cepat aku dh nganga mulut beso nih! suapkannn!! hahaha...

ijan..resepi nih jika buh 9@10g serbuk powder tk jd mslh! juga leh gune agar2 strip klu xde serbuk agar2 tuh...*sowi ana, tumpang lalu.. hihihi

K.Nor said...

ina.. jgn nak ngada.. ana spare tuk k.nor tu yg 3 ketui.. org dlm pantang tak leh makan sejuk2.. p main jauh2.. :)

ana, mulut ada 4, takkan bg 3 jer.. ish2... :P

Jiya said...

peewiitttt kat puding roti marble. kehkehkeh!

::Me, Myself & i:: said...

waah, de resipi..maciiihh share.
mitak halal ye tuan rumah, i copy yer.. nak cuba try test...
neway, salam kenal ye..

Anawahid said...

Love -> cantik erk love, tengkiu... abis dah love.. sori err love, akak x tau yours grandma vage.. ok x per... hehehe

Noorhodza -> kak nor, resipi asal 2 kaler, ana wat kaler asal, cekelat tu koko n kaler pink tuh saja2 gatai nk letak, buh kaler jer... kehkehkeh... buat kak sedap!

Blogresipi -> marble jan jgn x marble, semlm dh main sembor2... jgn ko marble2 kan mikael dh la yer... hehehe

hani@debumelukut -> kak, kita pon suka yg cantik2 dn sedap neh, selalu ada wat yg x de roti best gak, cuma susu guna susu segar, x guna susu cair jer.

hana -> sori my friend, kak nor dh sound tuh, sejuk2 x bole mkn lg.. sori x dpt tlg suap.. muhahaha
hah betul tu jan, ahkak gunakan agar2 yg 10gm jer, pastu air resipi tulis 3 1/2 cwn, ahkak guna 4 cwn... lupa nk citer kat n3.. sori deh..

kak nor -> ana dh suh ina main jauh2 kak.. hehehe... 1 potong tu leh bg 2 kak pasal besor gak la, tebal lak tuh, ckp kak ader balance lg kalo ptg 2... hehe

jiya -> yg ngko pe pewiiiittt kat puding tu wat per jiya dia x melawan, meh sini pewiiittt ngan akak..(... lastik pale jiya...)

Me, Myslef -> amik la, mmg tuk dikongsi, salam kemal jugak yer dr saya...

geraugebang said...

cantik. Senang pun senang ek.

CatlinaFly said...

kak ana, so beautiful la ur puding!

Ummi said...

Salam Ana, akak terbaca berita sedih di blog Abbot tentang kembalinya ke Rahmatullah bapa Ana pada 7 November yang lalu..Akak tumpang sedih, moga Ana dan keluarga tabah..Mudah2an roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman, amiiinnn...Al-Fatihah...

indahhouse said...
This comment has been removed by the author.
indahhouse said...

Selamat hari Raya AidilAdha, buat kak ana wahid sekeluarga :)