Sunday, August 14, 2011

Inti Kacang Merah

Apsal ek tetiba jek ada n3 pasai inti kacang merah... hahaha... adoiii la... mai tunggu apa akan jadik ngn inti kacang merah ni... resipi dr Mama Kastam Tioman... aku derhaka buat inti kacang merah ni... x sanggup aku ikot cara mama... hehehe... ada yg aku kene tido tepi dapur pasal nk tunggu kacang empuk, maklom la, aku x de pressure cooker cam mama, huhuhu... mmg sedapppp... kalo sapa sanggup mkn camtu je ok gak... hahaha.... tengkiu mama, derhaka sket bab step by step jek... pd sapa yg ada pressure cooker tu, bolehlah ikot cara mama yer, yg xdak cam aku ni ha, kalo nk ikot style ai, ikot je, ai x kesah hehe... halal donya akhirat resipi ni ye mama... :)... byak jugak dapatnya buat 1/2 adunan dr resipi mama tu... hehehe... pd yg malas nk buat, untuk tempahan sila hubungi saya melalui public phone berdekatan rumah anda ye.... haha...

Bahan-bahan:
500 gm kacang merah (saya guna 250gram )
11/2 cawan gula pasir ( saya guna 4 sudu besar gula )
1 keping gula kerek ( saya guna 2 sudu besar brown sugar )
1 helai daun pandan
1/2 cawan minyak masak ( saya guna 2 sudu besar minyak masak )

Cara2:
1.Kacang merah di rebus sehingga empok. Mama guna pressure cooker, rebus selama 20 minit. sejukan kemudian rebus lagi sekali sehingga betul2 empok.
2.Tapis buang airnya kalau berlebihan. Masak lagi sehingga airnya kering.
3.Masukan gula pasir, gula kerek, minyak masak dan daun pandan. Masak lagi sehingga terasa berat nak mengacau..pekat lah tu..Bolih lah tutup api..dah siap.

cara2 saya:
1. kacang merah digoreng terlebih dahulu tanpa minyak sebentar, anggar2 5-7 minit (tujuan menggoreng kacang terlebih dahulu adalah untuk x perlulah terlalu lama nk tunggu kacang empuk, kalo x bertahun... hehe)
2. Rebus kacang bersama air secukupnya menggunakan api sederhana, jikalau air kering dn kacang masih belom empuk sangat, tambahkan air lg.
3. Setelah kacang empuk, kandungan air dlm periuk tg agak pekat. Matikan api, sejukkan sebentar dan kisar kacang tersebut bersama airnya sekali hungga lumat.
4. Masukkan semula kedalam periuk, tambahkan gula pasir dan brown sugar masak dgn menggunakan api kecil hendaklah sentiasa kacau agar kacang tersebut x mudah hangit. setelah btol2 kering dn berkilat, masukkan minyak masak, kacau rata dan siap.

7 comments:

K.Nor said...

nak buat projek apa ni ana.. jgn lupa bahagian akak setipuware ya :)

ijayuji said...

Pasal apa ada n3 ni kuar ya?? ada ke tanyer org dia tu yg kurang kerja wakakakaka... achooommm! aduhhh asyik bersin2 jerrr, sedap ni buat inti sendirik kita suke, kalau yg beli tu manissssssssss sgt! nantilah kalau rajin cuba buat sendirik :D sejak2 ni asyik nak landing kat bahu LMH jerr wakakakaka...

Lelord said...

ko nak wat mende? pau kacang ek

quinnie said...

rajinnya ana buat inti kacang...apa la agaknya projek si ana nih..hehehhe...

Anawahid said...

kak nor-> alah kak projek biasa2 jek... hehehehe

ika-> oiiii... nk bersin bagai jan kat sini, nk selsema, selsema la sorang2... huh!... :P

lela-> x la, ada laaa... hahaha

Anawahid said...

Q-> projek biasa2 je bg tekak yg mengidam... hehe

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI