Wednesday, August 3, 2011

Iftar 2 > Puding Tembikai

Selamat pg rabu semua, salam ramadhan tok rakan2 semua... alhamdulillah, dh 2 hari selamat menjalani ibadah puasa, ari ni kalo diizinkan, dptlah 3 hari... heeeee... arini saja nk tayang salah 1 menu berbuka semalam... haha... masih belom basi lg yer... lam 1 loyang masih ada baki suku loyang lg, kalo dipotong2 adalah dlm 10-12 ketul... haha... sapa nak!!... x boleh... hikhikhik... sedap wehhh... x tipu. Maklomlah, bulan posa ni, tgk tu sedap, tgk ni sedap... apa pon x boleh... hehe... kalo nk diikotkan hati, mcm2 nk dibuat, tp apakan daya, x terdaya dibuatnya, boleh pengsan... haha... Semlm menu biasa2 je, plan memula nk buat Nasi Kari Ayam, apa bole buat, x jadik pasal tuan tanah request lauk lain, layankan ajelah lauk org dh ada selera nk makan baru baik dr demam nk mkn ayam sambal n masak lemak kobis, menu biasa je, so, x payahlah berposing bagai, kita posing pencuci mulut je yer... Puding yg membuatkan ramai yg kene demam berjangkit... haha... org semua dh kebah, aku baru nk terasa demam puding nih... wallaweiii... sedap beb puding ni... buat tergoda tgk puding ni, bila masok makcik ika, ada tembikai kunen... ekekeke... jadi teros teruja tengok... ni pon kaler kuning pasai dh lama x mkn tembikai kunen, biasa merah jekkk... tq makcik ika, bg idea tembikai kunen ngn bijik tembikai sekali... heheh... part resipi pulak, bukak tudung periuk rumah Kak Nor... haha... ikot sukatan untuk rujukan dan peringatan dia akan datang, x ikot sukatan asal.... hasilnyaaaa... baekkk punyaaaaaa.... Kak Nor, ana amik ngn resipi kak... hehehe... terima kasih pd kedua2 olang ini, termasok jugak tuan empunya resipi asal puding ni yg bole penin2 lalat dan menjadik tanda tanya siapa orgnya ni... alahai... hahaha... terima kasih banyak2 ya... dn x lupa jugak buat sesiapa yg dh try resipi ni yg x tersebot namanya, maklomlah ramai sangat yg dh try n arrow... Akhir kata, mmg sedap dn paling sedap dinikmati bila puding ini sejuk dn dimakan time cuaca panas... nyamannnn... heeeee...



Bahan2:-
1 pkt agar2 12gm
3 kpg roti (buang kulit)
4 1/2 cawan air
6 sudu besar gula
1/2 cawan susu pekat
1 cawan susu cair (saya guna 1 tin )
2 sudu besar butter
1 sudu teh vanila
cincau dipotong kecil
pewarna merah/hijau



Cara-Cara:
1. Masak agar2 bersama gula dan air.Hingga agar2 dan gula hancur.Sementara itu, rendam roti dalam susu cair dan carik-carikkan.
2. Masukkan susu cair,roti dan susu pekat manis.
3. Blend halusSetelah agar2 dan gula hancur, masukkan bahan blend ke dalam periuk, juga masukkan esen vanilla dan mentega.Kacau hingga mendidih dan pekat sedikit.Tutup api.
4. Ambil sedikit adunan dan warnakan hijau (sebagai kulit tembikai)sy gn 1cwn.Biar keras sedikit.
5. Pastu sedikit lagi warna asal(sy gn 3/4cwn), curahkan di atas lapisan hijau tadi. Biar keras sedikit.
6. Adunan selebihnya diwarnakan merah, curahkan diatas lapisan putih/warna asal tadi. Taburkan potongan cincau tadi sebagai biji tembikai. Biar sejuk.Simpan ke dalam peti sejuk.

16 comments:

Rabiatun Adawyah said...

assalamualaikum..wah, cunnyer puding tembikai dia...

ijayuji said...

Salam bini tua!! weeeeiiiiiii!!! sejak bila kita jadik makcik niiiiii???????? huh! ai paling muda tauuu! kena panggil MADUUUU di tgn kananmuuuuu racunnnn di tgn kirikuuuuu ~~~ wakakakaka.... cun melecun puding tuu! tp mmg sedaplah puding nii makan sejuk2, haish! nak buat malas lerrr :D

K.Nor said...

ehhh bila masa lak akak letak resipi bawah tudung periuk hehee

Nuridah said...

Anaaa miss u dear!!

Assalamualaikum,maaf lambat akak tiba...mmg pekak punya kaki kak nur mu ini....hehe....

Selamat berpuasa dan kalau berbuka nanti ingat2 akak kat sini...

Sape yg kena madu tu?? Siap ada lagu sekali...oh tk rela madu2 nie...benci I tau?? Haha...puding tu cantik bebenor,kalau ada belen simpankan akak utk berbuka nanti ya.

LayHa said...

taw la lek awl smlm kak....hahahah

hazila said...

Ada lagi ke puding tembikai tu? Meh la sepotong dua....

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum ana...
wah cantik sungguh puding tembikai tu ana... suka tgk tau...

izahdaut said...

tembikai kuningggg... banyak bijik ni.. sah tembikai murah.. akakakaka.. gurau kak.. jgn marahhh.. puasa tak? puasa kan...meh bagi puding belen2 tu kat saya.. kiki

Mas said...

perhhh...cantikk la puding tembikai tu....

quinnie said...

cantik nya ana...kita tak tau la bila nak buat...puding ada taruk roti ni kita kureng skit...heheheh...tapi kalau org kasi...makan juge...ngeeee

Ayu said...

Assalam madu!!
madu yang ni jugak belum terbuat2 lagi puding tembikai ni..jangan kata kebah dari demam..virus pun belum tiba lagi..hehe..cantik puding mu itu ana!!!..

Sofea said...

singgah dapur ana tgk puding yg cun melecun..

Anawahid said...

kak tun-> heeeee... bole la kak, akak tun lg cun... ;)

ika-> haha... sentap ye ko mek panggil mcik... hehehe... pandai ko nyanyi mekkkk... madu mmg tgn i, racun tu tgn ko... hahaha

kak nor-> haha... bolan posa je bku simpan lam periuk... hehehe

kak nur-> hehehe... kaki yg pekak x pe kak, jan telinga... wakakaka... yg bermadu ni ana+ika+kak ayu kakkk... hahahahaha... simpan belen tuk akak, akak nyer pasal bole je... tp kene cpt, lambat abis... :D

layha-> haaaaaa... tau x pe... ko ada no... heeeee... ok la dr rinot, ika n fara... haha

kak ila-> jan nyesal kak mintak sepotong 2... hehe... sedap ni tau... ;)

diana-> heeeee... diana, puding cantik n sedap... :D

izah-> hahaha... ini tembikai baekkk punya izah, kalo mkn bijik, bijik x kan tumbuh tembikai lam perot... hahaha

mas-> mas, cantik dan sedap dear... ;)

quennie-> sedap Q, try la, mebi dia x de buh telo tu yg sedap ko, x la hanyir... hehehe

kak ayu-> wahhhhhhhhh... yeyeyyyy... madu sampai... madu sampaiii... kak yu, madu nyer pasal nk berapa loyang???... 10-12??? ekekee... LMH suka tau kak... hehehe

kak pia-> alahai kak pia... biasa2 je kak... sib baik sedap, kalo hrapkan cun je wat pe... kan3... :D

nOOrsha said...

temikai byk bijik ni..ni bape hage tokey? kasi kurangla..seposen sudah..hehehe

Mamamya said...

ana...x aci arr ni apsal aku buat puding ni dia punya bijan tu x cantik mcm ko punya nih...iskhhh....ke ko tampal je nih....muahahaaa..... (lariiiiiiiiiiii.....) jgn marah ea na aku guwau jerk....

mummyseri said...

singgah tgk buah semangke kuning yg kiut :)
salam kenal n kite tuka link yek :)