Sunday, August 14, 2011

Iftar 13> Lontong goreng Kampung

Assalamualaikum... selamat pagi dan selamat berhujung minggu semua... dh shopping baju, tudung, kasut, handbag raya lom... hehehe... ni saja nk tayang menu simple je semalam punya, lontong goreng kampung... heheh... sempoikan menu berbuka kami... ekekeke... layan ngn sup sempoi jugak n telor dadar jek... ni ajelah yg dpt disediakan, sama je cara cam buat nasik goreng kg, cuma ni gantikan ngn lontong jek... Maklom lah, dh sibuk2 mengemas rumah, nk rayalah katakan... hahaha... oklah, selamat beristirehat... tuan rumah nk gi nyoping jap, dh abis barang dpur, stok dh ellekkk... hehehe

Bahan2:
2 bugkus ketupat segera ( direbus dn dipotong2 apabila sejuk )
15-20 tangkai cili api*
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1 cawan ikan bilis*
sedikit belacan* ( bahan kisar bertanda * )
1 cawan potongan isi ayam
1 biji telor
1 ikat kangkong
1 kuib ikan bilis
garam secukup rasa
bahan perasa (optional)
minyak untuk menumis

Cara2:
1. Panaskan minyak didalam kuali, tumiskan bahan kisar sehingga naik bau dan sedikit garing dan masukkan isi ayam bersama kiub ikan bilis, kacau rata dan pecahkan telor.
2. Masukkan garam dan bahan perasa secukup rasa dan masukkan lontong yg telah dipotong.
3. Akhir sekali masukkan kangkong, gaul rata sehingga kangkong sedikit layu. Siap.





6 comments:

ady said...

as-salam
dah lama tak buat...memang sedap lontong goreng kampung.

dZana said...

waaaaaaa... sedap ni.. tak de baki2 nasi impit pulak.. kuih batang buruk tu kalau nk anto kt sek pun boleh.. kan dekat tu.. call jer bila nk antar yer.. salam rindu..

ijayuji said...

Salam bini tua! sambil bersin2 nii wakakakaka... bini muda aka bini manja tgh sakit :D demam selsema lah kak pastu kita dah 2 hari raya wakakakaka.... tolong masakkan utk bini muda yerr, msk ringkas2 pun ok tak kesah ai belasah jerr :D

che'iza said...

Elehhhhh kata buat time raya jer ekekekek... org batu pahat dah start ngunjung ker kak...

Akak memanglah sedap buat lotong goreng kampung kak... tapi kat rumah ni banyak budak keciklah.... Kang raya... buat lg eh... Nak datang raya rumah ni....

Anawahid said...

ady-> yelah bang mmg sedap kalo sesekali tukar selera... hehehe... nk2 kalo pedas2... fuhh... hehe

kak zana-> haha kak na, kalo x de saki baki nasik impit, rebus je la kak... heheh.. ;)

ika-> oiii x posaaaa... minom air bawah meja ehhh... haha

iza-> biasa la iza, terliur tgk ko tayang lontong goreng aritu... blom start ngunjung la iza, biasa 1 minggu seblom raya... ;)

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI