Thursday, August 11, 2011

Iftar 11 > Rojak Buah Nusantara

Selamat mlm khamis pd rakan2 semua... Alhamdulillah... genap posa hr ke 11 arini... Alhamdulillah jugak, masih blom sambut raya dlu... heeee... ok lah, ni aje yg nk ditunjukkan... nak sambung mkn lg rojak buah ni... heeee... kemain lg nama rojak ni ek, padahal rojak buah biasa jek... pasal buh kuah rojak nusantara, pasal tu la buh nama rojak buah nusantara... hahahaha... stok kuah rojak mak bee dh abis tu yg pakai kuah rojak nusantara je, ni pon kwn bg... haha... jan marah yeeee... siyes, makan x ingat dunia, x bole berenti... :D... Ok lah, selamat beristirehat tuk semua... ;)

Bahan2:
Buah2an secukupnya ( saya guna 1 epal merah/hijau, 1 pear n 1 jambu batu )
2 sudu besar kuah rojak
1-2 sudu besar kacang tumbuk (optional)
Sedikit garam
1 mangkuk air ( utk merendam buah2an yg telah dipotong)

Cara2nya:
1. Bersihkan buah2an, potong buah2 mengikut citarasa masing2 dan rendamkan sebentar bersama semangkuk air dan garam.
2. Toskan buah2an tidak perlu bilas lagi dan masukkan kedalam bekas, tambah kuah rojak beserta kacang tumbuk, gaul rata. Siap.



Nilah rupa kuah rojak ramuan nusantara

15 comments:

ijayuji said...

Salam mlm jumaat keliwon wakakaka... mangan rojak waei yo kak? opo iso warek wetengne? aku mangan bubur karo lopes waduhhhhhhh kewarekken ki lo wakakaka.. arep xcersize! wakakaka...

nOOrsha said...

apela dak ika ni ckp, asyik ketawa jer...hehehe..diet ke kak buke mkn buah?hehehe

che'iza said...

Akak.... tgk buah semua buah orang putih... dok pikirlah... tang maner yg nusantara... Rupa-rupanyer.... Sedap ni mlm jemaat mkn buah... byk khasiatnyer... nge... nge... nge...

quinnie said...

ana..bestnya makan rojak....bagus makan buah time bulan puasa ni..senang nak hadam makanan...kekekke

Lelord said...

huhuhuhu aku ada rojak makbee.
wehh aku dah beli serbuk kurma

~K Ham~ said...

lojak..lojakkk...lojakkkkk....saya mau lojak ampat bungkus...

Ummi said...

Ya Allah...kenapa keji sangat bdk Ana ni, pepagi dah tayang rojak kegemaran sepjg masa ni...x kira la, kuah nusantara ke, kuah mak bee ke...janji kuah rojak...adeeeiii, rasa mcm termengidam la pulak :)

Ayu said...

alkisahnya rojak nusantara dapat nama dari packagingnya tu ya..hehehe..sedap ni ana.. makan ni mesti lawas ni..hehe

Liza said...

sedapnya ada rojak buah sbgai pencuci mulut..perut pun blh rileks sikit, senang nak membuang laa..hihihi

Diana @ Melley Mey said...

sedaaapnya rojak buah nie.... uwaaa... sukanya kat rojak buah... nak buat gak tp kuahnya plak dah abis... uwaaaa....

ady said...

as-salam
menggoda betul bulan puasa ni..sedapnye kalau dapat mkn buah rojak tu..

geraugebang said...

kita pun buat rojak awak...

izahdaut said...

mak aiii kalau buka gini je, mau turun cepat kilo ni kak.. muekeke...saya pun suke guna kuah mak bee tu.. hamboii tetibe menjejes nii dah rupa ngidam 5 bulan preggy.. sluurppp

anymz said...

ana,akak pun guno rojak buah gak tapi makan dgn tauhu..
eh menu kito selalu samo kan?..akak baru perasan.mulo2 ana lotak telur ceplok tu pastu akak lak buek..dah masuk sini baru akak perasan..ni kita guno sos rojak pulak..
waaaah..nanti kalau dtg tampin ajak akak ana dtg rumah akak yo..tampin dgn rumah akak jarak 10 km yo...:D

Anawahid said...

ika-> meh jah... sekeh ndasmu, ngomong opo yo, aku ora iso ngomong.... hahaha... mboh... mboh!!... :P

noorsha-> tah dak ika ni, ko sekeh je dia nor, x la, tu saja jek, teringin nk mkn... hehe

iza-> hahahahaa... mandai je ko iza... heeeee

Q-> haaaaa.... tau x pe, 2-3 menjak ni x berapa nk hadam... wakakka

lela-> ok, cantekk!

kak ham-> abisssss... abisssss... hehe

kak ummi-> ngidam???... brapa bln kak???.... heeeeeee

kak ayu -> mmg lawas kak, tros kacik clear.... hehehe

liza-> btol3... hehehe... lancar perjalanannya... heheh

diana-> abis????.. sini ada lg kuah, nak x???.... hehehheehe

ady-> ye bro ady, sesekali pekena sedap bro... hehehe

kak gerau-> yeke kak... heheh

izah-> aminnnn... aku doakan ko sangkut lg pasni izah... hehehe

kak anymz-> ye lah kak, kobotolan yo... insyallah kak, kalo den poie sano nanti... hehehe