Wednesday, August 17, 2011

Iftar 16 > Hot & Spicy Mayonnaise Prawn Fry

Assalamualaikum dan selamat ptg tuk semua, hr ni bru dapat pose menu berbuka semalam... x tau nape ngn blog semalam x bole masok... huhuhu... so, menu ni jan ditnya ada lg ke x... heheh... dh jadik baja pon... heeeee... Oklah, salah 1 menu yg best penah dicuba, sedap diratah je udang ni... reispi dari adik manis sapa lg kalo bukan my love, Love... tq darling untuk resipi yg sedap ini... dan Lia lah yg berjaya buat ai kecur tuk menu ni... tengs love n lia... ok semua selama memasak dn menyiapkan juadah tuk berbuka... sampai jumpa lg pas buka... hehehe



Ingredients :~
(A)
  • 1 kg large prawn ~ skinned & veined, leave the tail intact
  • 1 egg ~ beaten
  • 1 tbsp oyster sauce
  • 2 tbsp cornstarch
  • 1 tsp salt
(B)
  • 2 cm ginger ~ chopped
  • 5 lemongrass stalks ~ sliced lengthwise
  • 10 - 15 nos bird's eye chilli ~ chopped ( reduce or add as you wish )
  • 3 - 4 tbsp chilli sauce / Thai chilli sauce
  • 1 tsp sweet soy sauce
  • 1/2 cup water
  • salt
  • 1 1/2 tbsp mayonnaise
  • cooking oil
Method :~
  1. In a bowl, mix together ingredients (A) and let to marinate for 15 minutes.
  2. Fry the marinated prawn in oil until golden. Drain on a separate plate.
  3. Reduce oil, stir fry ginger and lemongrass until fragrant. Add bird's eye chilli and mix.
  4. Add chilli sauce and sweet soy sauce, stir. Add water and salt, let the gravy boil.
  5. Mix in the fried prawns.
  6. Quickly add mayonnaise and mix thoroughly. Ready to serve. ;)

6 comments:

che'iza said...

Kak Ana... Saya pun dah kecur dah ni tgk akaknyer prawn... meang drooling habislah......

♥LOVE2COOK♥ said...

Love yang tak makan udang pun boleh terliur tengok akak punya dish ni. Thank you sweetie for trying it. Harap semua suka ye...hehe ;)

ijayuji said...

Bini tuaaaa!!masakkan tuk bini muda esok ni yaaaa, bini muda fenatttlahhhh beberapa hari nii nak terbongkang jerr kejanyer ahahaha...

geraugebang said...

kita nak puji kuih kat bawah tu...pau kacang...eh...lapis kacang..cantik...pandainya cik kak buat ekk

Anawahid said...

iza-> hahaha... akak pon, dh rasa, lg la x cukup rasanya... hehehe

love-> tq dear... ;)

ika-> hahaha... x kosa!... :P

kak gerau-> biasa je kak... hehehe

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI