Friday, July 29, 2011

Air Kembang Semangkuk Ala Cikong

Selamat malam semua, dh dinner blom, saya dh... tp menu kedai jek org blanja lah katakan hehe... hari ni nk tayang yg bermangkuk2 lg yer... haha... kali ni ayor kembang semangkuk ala2 alalalala cikong... mesti penah minom kan3... hehe... nak2 kalo diminom ketika suaca panas... perghhh... haha... sbnrnya, ni sambung dr citer semlm ye, nilah minoman bg org yg ada tonsil kat rumah ni sapa lg kalo bkn dak wahid... ni pon dia baru baik dr serangan tonsil, alahai... kalo tonsil dh menyerang mmg terlepek je la dia jawapnya... sakitnya tangkap sendi2 katanya... huhu... pd yg mengalami tonsil mesti tau la ye rasanya... :D... tujuan kembang semangkuk ni tuk sejukkan badan dn kecutkan tonsil... walaupon x sakit, dia tetap amalkan tkot menda ni menyerang balik, sakit ni bila2 bole kene... huhu...

Air ni ai yg punya yer, pasal ada ais... hahaha... kalo org sakit minom suam2 or panas je... heeeee... Insyaallah, dengan izinNya penyakit ni bole beransur kurang dan sembuh... pada sesiapa yg nk cuba tu, boleh try resipi dibawah... kalo nk jadik 100% cam cikong just tambahkan barli bijik, kacang tanah, biji selasih, cincau n buah pala kering yg dihiris, kalo kat sini, cikong jual ada yg letak telor burung puyuh, jakun jap masa mula2 makan, bila dh makan... ermmm... rasanyaaaa... cubalah sendiri.... ekekeke...



Bahan-bahan ( 5-6 orang )
6-7 biji kembang semangkuk
1 senduk gula batu - ikut suka manisnya
12-14 biji buah mata kucing ( kering )
7-8 ketul buah kabung
1 1/2 - 2 jag air

Cara-cara
1.rendam kembang semangkuk selama 1 jam sehingga betul-betul kembang didalam periuk yg berisi 1/12 - 2 jag air.
2.buang kulit kembang semangkuk serta urat-urat@akar nya
3.masukkan buah mata kucing ke dalam periuk yg berisi air kembang semangkuk tadi
4.masak air tersebut dengan api sederhana sehingga mendidih
5.setelah mendidih masukkan pula gula batu dan buah kabung dan kacau.
6.tunggu 10 minit sehingga gula larut dan sebati dgn air dan bolehlah padamkan api.
7.sedia dihidangkan untuk diminum mahu pun panas ataupun sejuk pun boleh ikut selera masing-masing.

9 comments:

Rabiatun Adawyah said...

assalamualaikum Anna, mesti sejuk jer tekak bila minum air ni..akak nak masuk list utk menu berbukalah nnt.

ady said...

as-salam
sedapnye kalau dapat minum air kembang semangkuk tu....segar rasa tekak ni..

Anawahid said...

kak tun-> yelah kak masok je la list tu... kalo bln posa, mmg melambak2 org jual air ni kak... ekekekee

ady-> haros la bro ady... nyaman sangat2 bro... heee

Lelord said...

ekekekkee celah mana ek nk cari kembang semangkuk ni

quinnie said...

salam ana...ada blog rupanya ana....sukanya air laicikang ni.....ada mata kucing,kembang semangkok...memang fav kita ni...huhuhu

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum anna...
wah kali nie air kembang semangkuk pula yer anna... sukanya tgk.. nampak sedap tu anna...

nOOrsha said...

kakak santek..sedapnye air nih.. suke minum boh air batu byk2, pas buke pose mmg sesuai sgtlah kan..sejuk je lalu tekak ni ha..

kak, selamat erpuasa ya.. jmput amik kad kat uma :)

resipe-masak-makan said...

Salam Ana. saya nak tumpang lalu saja, ternampak pula ayag lin ci kang,kena pulaktime hangat nih,bayangkan kita hirup lincikang, pas tu dia drive tru keronkong, mak aih manis dan sojuknyo.selamat menjalani ibadah puasa

Anawahid said...

lela-> balik nanti borong la, sesuai tuk ko yg duk sana.. haha

Q-> hahaha... ada tp x berapa aktif, pasal malas ye terlebih aktif lam badan ni... heee

Diana-> biasa2 je diana pic tu, kalo airnya mmg luar biasa sedap... hahaha

noorsha-> haaaa... tau x pe nor.. hehe.. ok nanti akak naik kapalterbang amik kad... ;)

resipi-masak-makan-> ofkos bro... mmg nyaman jek lalau kat ank tekak... :)