Monday, August 15, 2011

Iftar 14 >Tepung Gomak

Gud morning... ini pencuci mulut posa semalam, tepung gomak menu peberet bln posa... ngidam nk mkn dr 1 puasa aritu... nk carik bhn bknnya susah, tp bz... semlm baru sempat buat, suruh tuan tanah kalo balik keje beli kuih ni, maklom la, dia jaga bazar ramadhan, mesti byak kuih muih jual ye x???... tp balik keje yg dia bawak tepung kacang hijau...sabo je la... aikkk... apsal tepung, kuihnya mana????... buat sendirik jawap dia... hahahha... hampeh!... so, ni merajinkan diri buat kuih peberet ni, penah buat dlu, resipi tgk sini kalo nk cuba try test ye... puas hati kalo buat sendiri, inti sukahati nk buh berapa banyak, kalo selalu buat inti kelapa, mai la try inti kacang merah... mmg terbaek laaaaa... ni lah hasil projek inti kacang merah semlm... hehe... x de la projek mega bagai bila buat inti kacang semalam hehe... hah!... lg 1, kalo nk mkn kene sopan santun, jaga percakapan ketika mkn, ada yg tersembur muka org depan nanti kalo mkn sambil mencece... hahaha... inti kacang merah mai cek- in sini ye... ;)

Bahan2nya:- ( 6 - 8 keping )
2 cawan tepung pulut
Secubit garam
Air secukupnya
Tepung kacang hijau secukupnya - utk menggolek

* Bahan untuk inti *
2 sudu besar gula merah
1 sudu besar gula pasir
1 1/2 cawan kelapa parut
1/2 sk tepung gandum
* manis ikut memasing yer*

Cara-cara:-
1. Masak gula merah dan gula putih hingga gula larut.
2. Masukkan kelapa parut dan tepung gandum dan dikacau hingga sebati. Angkat dan sejukkan terlebih dahulu.
3. Gaulkan tepung pulut dengan air dan sedikit garam sehingga menjadi adunan yang boleh dibentuk.
4. Ambil sedikit adunan dan bulatkan kemudian dileperkan dan masukkan inti dan dibulatkan dan dileperkan semula. Ulang sehingga habis.
5. Masak air mendidih dan masukkan adunan yang telah siap.
6. Masak hingga timbul barulah diangkat dan ditoskan
7. Golekkan dalam tepung kacang hijau. Siap.


14 comments:

Lelord said...

sedap ek? tepung pulut ada, tepung kacang ijo ngakk ada

quinnie said...

senang rupanya nak buat kuih ni...tak dek tepung hijau la plaks..adehhh..

izahdaut said...

ooo gitu rupanya.. kalau sebut kuih tepung gomak ni teringat citer jaman pramlee.. tak pernah maakan ler .. men sikit kak nak rasa 5,6 ketui.. erkk 5,6 ketui tu nak rasa baru..luum makan lagi.. ngeeeee

lemongrass said...

Mbakyu Ana,
Kabare? Sedapnya lah tepung gomak kamu itu, feveret I, lagi2lah dengan inti kacang merah tu. Ngences!!!!!

ijayuji said...

Salam kak! tepung kacang ijo ai baru sampai :D tp nak buat inti tak rajin kikiki...suke jugak kuih ni tp lamaaaaaaaaaaaa sgt tak makan kalau dah namanyer tepung kacang ijau ni GERENTI sedapppp!

nOOrsha said...

yihaaa..nak buat nak buat.. hehehe..halal resepi e kak... nyumnyum..


hahaha..kak ko tau x ape word verification kat bawah ni? 'distotot' ok.. aku gelak nak menaip nih.. hahahah..ok adiosss..!~

hazila said...

Akak tak pernah buat lagi tapi memang suka makan.

Roses_Leo09 said...

kat penang panggil kuih abok2. Favourite nih ..........

che'iza said...

Rajinnyer ko kak..... Dah boleh jual lak ni......

~K Ham~ said...

Ana.....kuih ni peberet akak tau....maklumla tekak org veteran....bungkuskan utk akak seploh keping...

Ayu said...

Assalam ana, ini favourite akak ni ..memang nak buat juga tapi tepung kacang hijau tak ada..nanti nak buat jugalah insyaallah kalau sempat beli ..hehe..sekali sibuk nak buat kuih..hahah..

Ummi said...

Wooooott woooott....amboiii Ana, makan tepung gomak x ingat orang... Akak suka kuih ni, tp x suka nak buat, sebab takut tepung tu gomakkan muka akak yg berseri2 nih...ekekekkee

hani@debumelukut said...

ingatkan susah benar nak buat..

Anawahid said...

lela-> apa lg carik la wat stok nanti kat sana...

Q-> ni lg sorang, dh bole carik ye pas ni, ko kan suka mkn jugak kuih ni kan... ;)

izah-> hahaha... heiii ajis!!.. kenapa muka kau mcm tepong gomak.. hahaha

Kkak LG-> hahaha... ye la kak, kuih sepanjang zaman ni kak... hehe

ika-> haros la ika... hehe

noorsha-> distotot!! hahaa... lawak la... hehehe

kak ila-> senang je kak... cubalah.. ;)

rose-> kuih abok2??.. ish... kat sini kuih abok2 lain polak rupanya... heee

iza-> x kuasa iza nk jual bagai... heheh...

kak ham-> alah kak, bkn tekak org vateran, org x berapa vateran pon suka mkn... hehe

kak ayu-> apa2 aje la kak, akak ni mmg rajin... hehehe

kak ummi-> haha.. kak, org cantik mcm akak kalo mkn, mesti lg berseri2... hehe

hani-> yup, senang baitu.. hehehe