Sunday, April 26, 2009

Tepung Gomak

Tepung gomak buat minum petang td, buat tuk diri sendirik jer kerana terhengen nk makan sesangat... kuih yg menjadi peberet sejak dulu lg, kalo bulan posa ikutkan mmg hampir hari2 beli suka punya pasal... tgh dok menggodeh kuih nih, hb tegur wat per... wat tepung gomak... abg x bole mkn pasal pulut... dia diam jer... dia tau dia x bole mkn pulut... pantang!!!... dpt la 6 ketui... puasnya dpt mkn 3 ketui, ader balance ingatkan nk mkn mlm nanti, mana tau masa tgh tgk tv dia ckp... tepung kacang tuh rasa x elok la... aku ckp x lah mana ada, masa mkn ok jerkkk... nape???... pehtu dia jwb... masa mkn cam ader tergigit batu laaaa... wehhh... mkn eh.... a'ah dia jwb... dia langgar pantang dh... huhuhuhu... mana bole tahan.... dr seorang yg bole mkn, tiba2 kene band... hehehe... eleh buat ubat laaaa.... iyo lahhhh...




Bahan2nya:- ( 6 - 8 keping )
2 cawan tepung pulut
Secubit garam
Air secukupnya
Tepung kacang hijau secukupnya - utk menggolek

* Bahan untuk inti *
2 sudu besar gula merah
1 sudu besar gula pasir
1 1/2 cawan kelapa parut
1/2 sk tepung gandum
* manis ikut memasing yer*
Cara-cara:-
1. Masak gula merah dan gula putih hingga gula larut.
2. Masukkan kelapa parut dan tepung gandum dan dikacau hingga sebati. Angkat dan sejukkan terlebih dahulu.
3. Gaulkan tepung pulut dengan air dan sedikit garam sehingga menjadi adunan yang boleh dibentuk.
4. Ambil sedikit adunan dan bulatkan kemudian dileperkan dan masukkan inti dan dibulatkan dan dileperkan semula. Ulang sehingga habis.
5. Masak air mendidih dan masukkan adunan yang telah siap.
6. Masak hingga timbul barulah diangkat dan ditoskan
7. Golekkan dalam tepung kacang hijau. Siap.

6 comments:

hana said...

klu mkn nih, jgn cakap, jgn gelak! sape ade kat depan kompem kene sembur! ngan air2 liur skali! wakakakakaaa.... weiihh ana!! tolong poskan tpg gomak tuh! jahat tul la ko nih! :(((((((((

anawahid said...

apahal lak aku yg jahat... hehehe... aku mkn 3, whd mkn 2... balance 1 mlm td dh abis!!!.. abuk ajer tinggall..!!!! boleee.... huehuehue..

Jamie said...

Salam singgah,
Wah sedapnya tepung gomak.. saya pun minat gak kuih nie.. tp nak buat malasnya.. bak mai seketui..

Jiya said...

hehehehe... baru nak cakap cam kak hana ckp tu... kalo cakap n gelak paling best depan kak ana bini wahid. muahahahahaha! biar muka akak ana mcm tepung gomak plak... larikkk!!

anawahid said...

jamie -> jamie, abis laaa... abuk jer tinggal.. nak!!!.. hehe

jiya -> hampeh ngko jiya!!.. ni kalo nk mkn kene pakai topeng dulu nih... pinjam topeng!!!... kahkahkah

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

tampunh kacang hijau boleh dapat di mana? Klu tak ada boleh diganti dengan apa?