Tuesday, April 21, 2009

Kole Kacang

Puas hati dapat buat kole kacang sendirik… yeyeyyyy… akibat kecewa ptg semlm bila semua bhn2 dh ader tepung kacang lak tadak, balik keje singgah sat kat kedai runcit berdekatan… cari2 jumpa la tepung kacang nih… tapi yg buat darah panas jer pasal tepung dh rosak dan ada lah makluk wat pot kat dlm tuh… huhuhu… Tepung kacang ijau ada x???... dgn selamba minah tuh jwb …ada… tp dh rosak la, takut kalo wat kuih nanti hapak… Hampeh!!! Bole dia jwb camtu… Aku pon sambung… a’ah mmg dh rosak!!!... abis tu x kan nk show lg kat rak tuh… clear kan ler!!!... sabo jer laaaaa…. Aku terus blah… Pehtu mlm semlm, merayap kat umah kak CT Delima nmpk la pulak… jelesss!!!.. kempunan nyer pasal, terus darah mendidih balik ingat kes ptg semalam… hehe… Hari ni bls dendam, dh pesan ngan hb carik kat pasar… Akhirnya…. Tadaaaaaaa… jadik, 1st time wat… resipi yg sama dari Che’ iza yg tgh dok meroyan x dpt ngadap pc lg pasal lum balik rumah… muhahahha… sian diaaaaa… sabo iza, w/pon akak selalu jd mangsa sms ngko selagi ngko x balik!!!... hehe… 10Q… grade to you… mebelesss…



Bahan-bahan ( 7-8 orang )
• ** 1 cwn santan pekat
• * 1 cawan gula merah
• * 2 sb gula pasir
• * 1 cwn air
• * beberapa helai daun pandan disimpul
• 2 cwn santan
• 1 cwn tepung kacang hijau
• secubit garam



Cara-cara
1. Masak bahan ** sehingga menjadi tahi minyak. Apabila siap, ambil tahi minyak yg terhasil dan biarkan lebihan minyaknya dlm kuali.
2. Masak bahan bertanda* sehingga gula larut sejukkan dan ketepikan dulu.
3. Masukkan tepung kacang hijau, santan, garam dan air gula merah dlm satu bekas kacau hingga sebati.
4. Masukkan adunan tadi dlm kuali yg berisi lebihan minyak kelapa tadi.Selalu di kacau agar tak bergentel nanti. Masak hingga pekat, tuang adunan dlm bekas atau loyang.
5. Bila adunan sejuk bolehlah dipotong, terlebih dulu taburkan dgn tahi minyak... Siap...

4 comments:

lemongrass said...

dulu masa muda2 slalu beli ni kat pasar malam. tapi skrg jarang jumpa pulak nya. Sampai dah lupa mcm mana rasanya tp yg I tau mmng sedap, hehehe... Cayalah kamu, rajin bebeno bini wahid ni :-)

hana said...

nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!! *baling loyang kosong kat ana bini wahid! wakakakakakaa

Jiya said...

jiya pon nak gakk!!jap2 carik tupperware kosong lg besar dr loyang kak hana.. muehehehehe

anawahid said...

lemongrass-> kak min lawak laaaa.. kronik tuh punya la lama sampai dh lupa rasanyer camne... hehehe... yg ana tau rasanya sodaaaapppp

hana -> sori jack!!!... balingan tersasar... wakakakakkaka

jiya -> haaaaa... ni lagi sorang... habis!!!!.... habis!!!