Thursday, April 2, 2009

Kek Kukus Velvet Hawflakes

Kek Kukus Valvet Hawflakes projek malam tadi sambil menunggu Hb balik dari Johor dan kek ni jugak la yang tersangatttttt la menjadik persoalan??????... kenapa la kek nih begitu fofular se fofular tuan punya resipi Kak Fida lagikkkk… Kak Masz73 dah 5-6 kali buat, Kak Zana dah 2-3 kali ngetessss… x bole jadik nih… memandangkan demam kek nih dah reda kat blog2, wahahahaha… apalg ni panaskan dan hangatkan balik la kek velvet nih…. Try n error… result mabelessss… fabolosooo… muhahahahha…. Aiiii…. Nape la x di try dari dulu… satu kerugian ghasanyer kalo x toraiiii… dan ghase2nyerrrr.. mmg kene badi pada sesapa yg dh torai berkali-kali… mmg sedapppp!!!... Nak bg grade kat Kak Fida glamouristik itewwwww… 10Q kak…


Bahan-bahan ( loyang 10x7 )
5 biji telur - grade A yg sejuk(dr peti ais)
225 g gula halus (1 cwn rata +2 sb rata)
220 g tepung gandum*(2 cwn rata)
1 sk rata baking powder*
1 sb ovalette
150 ml susu cair
1/2 sk garam
100 ml minyak jagung/masak
1 sk esen vanilla
pewarna merah,kuning,hijau dll ikut suka
secukup hawflakes (akak gunakan yg sebesar syiling 50 sen)



Cara-caranya:-
- Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan2 di dlm mangkuk mixer kecuali minyak,hawflakes dan pewarna.
- Pukul adunan hingga sebati dan gebu.Masukkan minyak jagung/masak dan digaul dgn senduk atau spatula hingga sebati.
- Loyang dialas kertas dan sapu minyak. Ratakan adunan pertama dan susun secukup hawflakes dipermukaannya dan kukus selama 5-7 min dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
- Buat hingga habis lapisan seterusnya dan susun hawflakes dan kukus.Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.

***untuk membahagikan sama rata setiap lapisan akak ambil 4 senduk lauk dan dibahagi kpd 5 mangkuk dan warnakan.Untuk lapisan terakhir susun hawflakes jika suka...***

Setelah kek masak,biarkan di dlm loyang selama 10 min kemudian dibalikkan di atas redai kek supaya sejuk.

8 comments:

CT Delima said...

cantik nya color kek ana ni..mengancam lah..bak sepotong :-)

Datin El said...

ana..kita nak ngetes jugalah kek nih..

Ummi said...

Ana..wah akhirnya melapis jugak eh..sedap kan kek kukus ni..akak pn dah lama x buat..tp kalau letak merah sikit lagi hehe...ntah bila la angin melapis nak datang..hehe

princessharyati said...

amboi...mana pulak yatt nak cari asam nipis tu kat sini ..ana hang buat yatt sakit mana jantung dan hati...

Jiya said...

naaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkk!! posssssssssssssssssssssss!! wahhh... hwaflakes banyak tuuu.. kikikikiki! jiya paling malas nak wat kek lapis2 ni. penatttt!!

anawahid said...

CT Delima -> cantik yer kak, 10Q.. tuh baru 1st time buat kak.. alhamdulillah...

Datin El -> ngetesss datin compom x rugiiii...

Ummi -> angin rajin kak ummi... layan jerrr...

Yatt -> alah yattt sian hang... ngko suh yer jiya poskan... dia kamceng ngan tokeh asam nihhh... wakakakaka....

Jiya -> weeiiii jiya bkn susah n suh ngko tido sebelah pengukus tuh... ngko nih.. unta padang pasir pon x de malassssssssss cam ngko tawwww... wakahkahakah.. pi rajin2kan diri tuh..

sweetheart said...

akak, nak tau la. ovalette tu apa yer... sy x pernah buat kek tapi teringin..

Anawahid said...

sweetheart-> ovellate tu untuk melembutkan n menggebukan kak, try sarik kat bakery, kaler orange, camne nk ckp erk??.. hehe... hah! try google type ovallatte kompom kuar gambar ovallatte tu.. hehe