Tuesday, March 31, 2009

Janekek

Petang2 masa lepas balik keje ujan la pulakkkk... uissskkkk... nk makan apa erk petang2 nih... skodeng rumah Kak Fida MyResipi jumpalah kudapan tuk minum petang nih... ader la sebijik kelapa muda En Hb amik kat depan rumah pastu dh siap di trim kulitnya sampai nipis untuk senang nk minum.... ekeke... alahhhh siap nguli jer dh nk dekat kul 7.00pm, pas maghrib ajer la goreng... Nilah ghupe Jenekek mak iloiiii... iloiii nih.. hehe... main belasah jer guna air kelapa muda... ok jer ghasenyer... ntah la kak fida guna air kelapa muda ker tua... ehehehe... hentam saja lah labuuuuu... ok jer rasanya... tp yg penting tadak rasa pong cam cakoiiii... ghupa jer ader... mekasih Kak Fidaku yg glamerrr...



Bahan2nya:-
300 g tepung gandum
1/2 sk bicarbonate soda
2 biji kuning telur - grade B
1 biji pitih telur
80 g gula halus
100 ml air kelapa (jangan di habiskan)
minyak masak untuk goreng terendam

Cara-caranya:-
1.Dalam sebuah mangkuk,telur dan gula di kacau hingga gula hancur.
2. Masukkan tepung dan b. soda yg telah diayak dulu dan kacau hingga rata.Tuang pula air kelapa sedikit2 hingga menjadi doh.
3. Uli pula hingga doh tk melekat pd mangkuk.
4. Ambil sedikit doh,bulat2kan dan canai membujur atau canai doh dan bentukkan ikut suka.Jika adunan melekit,taburkan tepung dipapan canai dan canai doh.
5. Panaskan minyak dlm kuali dan goreng doh.Apabila doh mula terapung,balek2kan hingga kuih kecoklatan kedua2 belah bahagian.Angkat janekek dan toskan minyaknya.Siap untuk disajikan dan enak dimakan begitu saja.

***Selepas step no.4,doh yg dicanai akak diamkan selama 10 hingga 15 min. supaya kuih yg telah digoreng akan bersarang di dalamnya.

4 comments:

CatlinaFly said...

kak ana..mcm cakueh je ghupenye...hehe..suspens ah tggu sabtu ni muahaha..dag dig dug jantung ku hik hik

princessharyati said...

yatt ingat apa kan tadi.. minum air kelapa muda tu sedap kalu 2 biji tak cukup ..hahha rakus ye yatt

Datin El said...

salam ana...kita tak penah dgr nama jenekek ni bole lah try bila ada kelapangan nanti

anawahid said...

catlina-> sabo cattt.. hitung jer la hari yg bakal tiba tuh... ehehe... pstttt... ader rasa cam nk kuar lg sorang x suspens tuh... muhahahaha!!!

yatt -> weiii yatttt... ambo pong samaaaa.. kalo beli siap ckp ayaq batu kurang, kelapa lebih... wakakakaka, tp suka layan ayaq kelapa ngan gula merah... sodapppp!!!

Datin El -> salam datin el, kita pon x penah dengarrr... tu yg try n error tuh..hehe