Wednesday, March 4, 2009

Krim Karamel Kelapa

Krim Karamel sahaja sudah sememangnya sedapppp… apalagi jika ditambah dengan kelapa muda. Sungguh sayang kalau anda tidak mencubanya….. perrrgggghh…. Ayattttt… bole jadik penulis laaa… wakakakakaka…. Ni lak pencuci mulut mlm nih… mmg sedap seperti madah pujangga diatassss…. Lemakkkk… sedappppp… x tau la kalo tekak anda yg mencuba… anak tekakku ok jer… hehehe… resipi pon cilok dr majalah Sedap... memang sedappppp... sib baik karamel tuh x mcm kaler air nescafe tumpah kat atas permukaannya.... hehehe



Bahan2nya:-
100gram gula pasir
50ml air
4 biji telur
¼ sudu teh garam
400ml santan ( dari 65ml santan pekat dan 335ml air )
¼ esen pandan



Cara2nya:-
- Goreng gula pasir tanpa minyak sehingga cair dan keperangan, tuang air dan kacau sehingga gula larut dan tuangkan ke dalam mangkuk tahan panas yg telah disapu marjerin.
- Pukul ringan telur dan garam, Masukkan larutan santan sedikit demi sedikit dan esen pandan sambil kacau rata.
- Tuangkan ke atas karamel dan letakkan ke dalam loyang yg telah diisi dgn sedikit air. Bakar selama 50 minit dgn suhu 160’c. Siap

** Keluarkan krim karamel setelah disejukkan supaya tidak rosak bentuknya**

6 comments:

hana said...

weiiiiiiihhh yg nih menggoda dkalbu! arghhhhhh!!

Aymy with love said...

k ana, sodap nampak.. pakai plak esen pandan kan... sure wangi jerr....

princessharyati said...

betul lah hana setuju mengoda sungguh.. sampai ke lubang jantung... lembut bak apa yek..heheh sat ni adik ku dtg mesti dia nak order karamel kelin hehahahha

Jiya said...

ehemmm!! cam ku kenal jek ayat hujung tu... adakah itu perli?? hehehehe!

anawahid said...

hana, aymy n yatt -> bukan nk menggoda... tp ikhlas mmg sedappp, wangiiii... best laaa... hahahaha

jiya -> jiya akak nk oder karamel nes tumpah... wakahkahakh

Sedap said...

Hai, Ana... rajin sungguh dia memasak. Cantik pula kulinernya. Untuk pengetahuan Ana, Majalah SEDAP juga membuka Forum Majalah SEDAP buat para pembaca yang sudi berkongsi hasil cubaan resipi dari Majalah SEDAP. Ana boleh share di http://majalahsedap.forumer.com bersama ahli forum yang lain. Tahniah dari team SEDAP atas kejayaan Ana. Teruslah mencuba resipi2 istimewa SEDAP dari semasa ke semasa.