Sunday, March 29, 2009

Mushroom Gravy

Mushroom Gravy yg ni lak sos untuk ayam roast tuh… sedap weiii x payah pegi Kenny Rogers lg kalo mengidam nk mkn ayam dan sos tuh… Inilah menu asal untuk lunch ayam cicah sos tuh… tp rindu ngan nasik punya pasal layan jugak ngan nasik ayam tuh… muhahahaha…. 10Q again to birasku itewww…. layannnn



Bahan2nya:-
¼ cwm minyak untuk menumis
1 sudu teh bawang putih – dicincang
1 cawan cendawan butang – hiris/ cincang ikut suka ( saya letak 6 biji cendawan )
1 ketul kuib daging / ayam
1/3 tepung gandum
2 cawan air
¼ cawan kicap manis
½ sudu teh serbuk lada hitam
Garam secukup rasa – saya x letak
Bawang putih goreng - optional



Cara2nya:-
1.Didala m satu bekas, masukkan tepung gandum dan air, whisk bancuhan agar tidak bergentel, ketepikan.
2. Sementara itu, panaskan periuk, tumis bawang putih sehingga naik baud an masukkan cendawan, kacau sebantar.
3. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung, kicap, kiub daging/ayam dan lada hitam. Masak menggunakan api sederhana sehingga mindidih dan kepekatan kuah bergantung pada individu. Siap.

6 comments:

CatlinaFly said...

uih cedapnye mushroom gravy..hmm..sabar2..lagi 30 hari nk berpantang hehe

CikMin said...

amboi ana...sakan ek masak...klu jadi nnt ni...masak ni x leh beria sgt tau...perlukan pengorbanan sementara...

Aymy with love said...

k ana, i likeee.... cedapnyeee...

anawahid said...

Catlina -> sabor cattt.. hitung jer la hari tu ehh...ehehe

Cikmin -> hehehe cikmin menu nih.. untuk sebelum bermulanya projek mega nih.. ehehe

Aymy -> iyolaaaaaa.... sedapppp!!!

Jiya said...

mak aiii.. terliur2 tengok gravvy ni. tambah lagik kepak ayam kelin akak tu. kakakakaka... hiskkk!! teringin nak makan ayam bakar plakkkkkkkkkkkk!!

anawahid said...

Jiya -> jiya kelinnnn... dh bole mkn ayam ker.. nyampah haku ngan bdk sekejap leh mkn ayam sekejap x mkn... grrrrr.. gigit tinga jiyaa... kakaka