Tuesday, January 12, 2010

Nasi Tomato II

Menu pertama untuk tahun baru setelah berbulan x berasap dapor, bukan x berasap terus, ader tp yg simple2 jer, malas yg teramat susah nk ngomong dibuatnyaaaa... bz pon yer jugak akhir thn 2009 aritu... masak Nasi Tomato jer ni pon update pasal rasa spesel sket laaaa... hehehe... penah buat sebelum ni n mmg suka makan nasik ni banding ngan nasi lain2, mai cek resipi kat
sini resipi turun temurun dr mak, bila mkn teringat lak kat arwah abah pasal dia suka mkn nasi ni... iskkkk... sebelum tu kekadang nk rasa kelainan nasi ni suka guna resipi Choppy MyR... saja tukar selera... ok, layan jer la... hehe... letak jugak la resipi kat bawah ni kalo sapa2 berminat...




Bahan-bahan ( 7-8 orang )
- 4 cawan beras basmati
- 2 biji tomato - potong dadu/dibelah
- 4 cawan air - cawan yg sama
- 1 cawan susu cair
- 2 sudu besar rempah kurma
- 1 senduk sos tomato
- 1 helai daun pandan
- gajus digoreng tanpa minyak / di panggang
- garam & pak aji secukup rasa

** Bahan tumis **
2 sudu mentega/ minyak sapi
2cm kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih
4 ulas bawang putih - dikisar
1 biji bawang besar - dikisar
1 inci halia - dikisar

** Hiasan **
Bawang goreng & Daun sup

1. Cuci beras. Rendam selama 5-10 minit. Toskan.
2. Panaskan mentega/ minyak sapi. Tumiskan bahan-bahan tumis sehingga naik bau setelah naik bau masukkan rempah kurma dan kacau sehingga garing sedikit.
3. Masukkan beras. Kacau sebentar, kemudian masukkan sos tomato, tomato, gajus, susu, air, daun pandan dan sedikit garam & pak aji secukup rasa.
Masaklah nasi macam biasa.
** Bila dah siap bolehlah ditabur bawang goreng dan boleh dimakan bersama ayam masak merah/kari/kurma atau daging kari/kurma dan pencuk atau acar mentah.**

4 comments:

CatlinaFly said...

wallaweh kak ana!lamenye ilang!dgr cite, aktif ber face booking skang eh :)

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi KakANA, glad to c u again. Dah lama missing kan.

Nasi tomato looks yummy! Take care kak!

mohdandmeriam said...

Hi and salam dari auntie. auntie singgah sini dari 'rumah Lg.sedap je tengok nasi tomato tu. singgahlah blog auntie.

openid said...

Salam Kak Ana,
Lama betul tak nampak akak nie.. hopefully akak sihat ye... nak mai cedok nasi tomato cikit wat breakfast.hehee

Ijan