Tuesday, April 27, 2010

Homemade Popcorn

Salam bersiaran langsung sekali lg mlm ni... :D Pop.. plopop... plopop... pop.. pop... perghhhh... punyalah xcited bila bertih jagung ni berbunyikkk masa lam piuk... hohohoho.. patotlah ada pepatah, kalo dh bercakap mulot cam bertih jagung... heheh... memula tu x confident gak takot x jadik mcm mek siam wat masa 1st time tu... muhahahaha... ampun ika!!!!... hahaha... adoi laaaa... dgr pop yg per1, ke2, ke3 dan seterusnya.. syukur yg teramat sangat... pastu xcited kemain lg... wahahahaha... oke settle!... 2nd time lak, masa nk wat caramel... heheh... adoila... seram kemain lg, takot kene tgn... so, hati2 yer pd yg nk wat tu... melecur kang tgn tu... huhuhu... aku x per, ada cover ins.. ahakss... Alhamdulillah, jadikkk!!!.... tpkan terlebih perang sket jer karamel aku tu.. sikitttt.. jer... sikitttttttttttttttt... jer... tah apa yg aku berangankan masa tu... huehuehue... adoyaiiii.... tp, rasa mmg dh x pandang yg kat kedai or panggung wayang nyer da.... Thanks AludraMyResipi best sesangat... 2 thumbs dear.... amik resipi sekali yerrr... thanks again!!.... Popcorn dh siap dh leh layan ngan Asmaradana nanti... heheh... pop... pop... pop... pelopoppppp...

Bahan-bahan ( Ikut suka.. )

1 sudu besar mentega
2 sudu besar minyak masak
jagung kering secukupnya
garam secukup rasa
Tambah Karamel [Optional]
1 sudu mentega/margerin
3 -5 sudu besar gula pasir (ikut suka/byk mana pop corn yg ada)
Tambah Coklat [Optional]
60 - 80 gram coklat bar (ikut suka/byk mana pop corn yang ada)

Amik ngkooo!!!... 1 piuk popcorn ni sebelom di makeup...
Cara-cara:-
1. Panaskan mentega dan minyak dalam periuk. Api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panas kan minyak& butter dalam 2 minit lepas turun kan api sedikit.
2. Masukkan jagung menutupi dasar periuk. Tuang jagung rata dan sama paras dgn minyak & butter yg dah cair tadi. Tutup periuk tadi.
3. Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak. Bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn. Pop Corn boleh dapat penuh satu periuk..
4. Taburkan garam secukupnye..(kalau nak buat karamel tak payah tabur garam)

Untuk Karamel [Optional]
Cairkan mentega dengan gula hingga cair dan bertukar warna coklat. Matikan api dan masukkan popcorn dan gaul sekata cepat2. Hati2 sebab karamel tu panas boleh melecur kalau kena tangan yea.

Untuk Coklat [Optional]
Cairkan coklat guna double boiler. Tutup api dan gaulkan dgn pop corn yg dah disalut karamel. So ni jadi caramel popcorn bersalut coklat.

6 comments:

Jiya said...

habis la.. mesti abang wahid kena kerah suh kutip jagung yg bertabur atas meja tu. akekkekekekekek!

hana said...

hahahaaaaa aku setuju jiya! pehtu wahid campak kat luor kasi mkn ayam jiran sebelah! muekekeke....

Eiyna _ gadis aries said...

mak ai lawak btol laa cik kak 2 org nie.ayam mkn jgung tue mau t'cekik.pastu wat gulai.aritu try gak wat pop corn sendr tp malas nk letak kat blog pasai smua rentung hihihi.

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi KakAna!!! hru doing dearie??? Wow homemade popcorn..sedapnyeeee! mintak cikit! hehehe ;)

geraugebang said...

salam,,yu huuuu, kak gerau mai...boring gilaaa kak gerau punya internet problem...baru hari ni nampak umah semua-semua orang...

LayHa said...

makaii...codapnyer...xbwk g opis pown...