Monday, June 28, 2010

Butter Prawn II

Arini, genap 1 bulan usia udang aku ni dok lam esbok... hohoho!!!... tgk la, rajinkan aku ni... hehehe... arini x keje, so hari meng clear kan esbok... hiks!!!... Menu nomo 2 tuk buka posa arini... tah la, x berapa nk jadik kiraian telo tuk butter prawn ni... huhuhu... belasah jer laaaa... yg penting rasa maintain sodap!!!... Kak Nor!!!.... ana cilok resipi akak lg tau... pasai ni la yg paling sonang dan copek nk wat!!!!... kenyang kak balun udang sensorang 13 ekor... hehehe... tq kak... ;)... bg sapa2 nk try, klik sini k... kompom x nyesal... :)



Bahan2:
12 ekor udang saiz besar
2 sudu butter
3 biji kuning telur ~ K.Nor guna 2 bj sahaja
sedikit daun kari
sedikit cili padi
serbuk kunyit & garam
minyak utk menggoreng

Cara2:
1. Lumur serbuk kunyit & garam kat udang. Goreng sehingga masak.Bila udang hampir masak tu, masukkan daun kari & cili padi.Gaul seketika sebelom diangkat. Bila dah msak,ketepikan. Dengan menggunakan minyak yg sama, biarkan minyak dikuali anggaran dlm 1/2 cawan cenggitu. Panaskan minyak dan masukkan butter. Biarkan butter cair & minyak betul2 panas.Sementara tu,kacau2 telur bagi rata dan masukkan telur kuning dalam bekas roti jala.

2. Matikan api bila minyak tu panas2. Dengan menggunakan 2 tangan, tgn kiri pegang telur kuning ..tgn kanan pegang garfu...tuang perlahan2 telur sambil tgn kanan mengacau dlm bentuk pusingan. Biar dia bertali2. Kemudian bila dah selesai, angkat telur tu dah buh dlm tapis utk membuang minyak berlebihan.

2 comments:

Jiya said...

perghhh!! dia nyer butter prawn mengancam ngan jejala telor tu... aku nak wat letak jala ikan jek kak.. akekekeke!

dramaQueen said...

ish.. sedapnyer!!
ni yg nak try balik ni..
dah terliur-liur pulak rasanya..