Friday, October 7, 2011

Kuih Siput

Assalammualaikum semua... ada x yg carik2 mana pegi bdak ana ni kan, nk kata dlm mode raya, dh nak masok raya deepavali ngn raya haji x kan masih mode raya lagi ek... heheh... x de... ada2... x kemana2 pon, cuma seperti biasa la... mmg malas giler nk update blog nih... heheh... bole gitu... bole jek kan... lumrah je semua ni, ada masa rajin malas rajin malas malas malas malas malas malas je banyak... heeee... tgklah tu sampai merayap siput satu rumah pasal x dibersihkan... heheh... Oklah, gini... bln posa aritu mmg ada wat kuih siput nih... dh berposing bagai mcm nk rak, save folder ingatkan nk post kalo free... perap kemain lama x post2... last week ingat nk post la saja2 menu tertangguh nih... carik2 ilang lak tah mana la siput ni merayap x balik2... huhu *sambung raya kot*... ilang dlm simpanan... penin carik... ah lantak arrr... pastu abuk pon tadak yg tinggal... so, ni kira menu tertunggak la jugak, gentel siput weekend aritu, pasal mmg peberet sepanjang zaman dn mkn mmg x hengat donya... ni baru sempat nk update... heheh... oklah... resipi dr Syahmi Myr.... tengs yaaaaa... mmg puas hati la... cuma rajin ngn mls je nk gentel... pastu mcm patern dan saiz ada ahli korga siput ni heheh... paham2 sendirik la yer... heeee... Oklah, dh x dak idea... akhir kata... bye... :D



Bahan-bahan ( 1 balang sederhana )
5 cawan tepung gandum
1 biji telur
50gm margerine - yg ni lebihkan lg 50gm
1 s. kecil serbuk jintan manis
1 s. kecil serbuk jintan putih
2 sudu kecil serbuk udang kering
1 sudu kecil garam (ikut rasa)
Sedikit serbuk perasa (optional)
3 sudu besar cili boh/serbuk cili
Daung bawang /daun sup (dihiris )
Santan secukupnya untuk menguli

Cara-cara
1. Gaul semua bahan ( kecuali santan ) hingga bercampur semuanya.
2. Uli dengan santan hingga menjadi doh.
3. Cubit sedikit adunan, gentel bg bulat dan tenyeh atas papan kuih siput.
4. Bila semua dah digentel, boleh lah goreng hingga garing.

11 comments:

quinnie said...

anna...lama betul raya...hehhehe..udah2 la tu kaciwanya...dah jadik hak milik org wei..gi carik oppa lain la...kakkaka

Ayu said...

hahah..betul tu Q, ana raya sambung dengan depavali & raya haji sekali..hehe..ah!! apa yang telah terjadi denga LMH ku?..dah lama ku tak dengar berita alih2 dan jadi milik orang lain?...cis ..
ana!! kita kena tinggal ke?..

Ummi said...

Assalamualaikum Ana ayuuuu...comeeyyy...mintak sikit kuih siput keduttsss keduutsss tu sebalang kecik, nak kudap2 kat ofis ni ha...adeeeh terasa2 jek rangupnya...rajin ko menggentel ek Ana ^__^

openid said...

Salam kak Anna,
Lama saya tak berkunjung, akak apa khabar? Kuih siput ni masa kecik mak selalu buat. Sedap kuih ni. :)
Ijan

Saya Disini said...

sedpnye..lama betul xmkn kuih siput ni..time raya je mkn

mama sara nur said...

salam kenal Anna
akak kalu ada kuih siput ni memang tak berenti mengunyah he he
sedapkan..

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
hargailah hari kemaren,
mimpikanlah hari esok,
tetapi hiduplah untuk hari ini.
bagi-bagi motivasinya yaah...

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
hargailah hari kemaren,
mimpikanlah hari esok,
tetapi hiduplah untuk hari ini.
bagi-bagi motivasinya yaah...

http://wisataoutboundmalang.com/

http://www.nolimitadventure.com/

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
hargailah hari kemaren,
mimpikanlah hari esok,
tetapi hiduplah untuk hari ini.
bagi-bagi motivasinya yaah...

http://www.nolimitadventure.com/

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas mendowload dn upload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI