Monday, June 29, 2009

Thai Green Curry

Alhamdulillah dh kenyang pon makan malam, ni jugak lauk lunch, sebenarnya dh lama teringin bebenawwww nk makan lauk nih, selalu nonton jer kat tibi kalo ader rancangan masakan n jejalan ke Thailand compom ada menu Thai Green Curry nih... Dan dapat lak paste green curry nih dari adikku cayang yg dok Siam tuh tengkiu yer busyukkkk... adehhhh puas blajo camno nk masak lauk nih ngan dia aritu... wakakakaka nk tergelak tergolek pon ader pasal satu perkataan tuh... wakahkahkah... kuikuikuikui... apa2 hal mmg sedapppp!!!! wa cakap lu... wa x tipuuuuuu... resipi sapa lg kalo x dr CMG kita tuh.... 10Q Cik Mat... 10Q dik Ikaaaaaaa... semoga murah rezeki... kalo ngko duk sebelah umah, akak dh jamahkan lauk ni td.. heheh

BAHAN2:
1 ekor ayam, potong ikut suka, perap dgn asam limau dan garam, cuci bersih dan toskan
300 ml pati santan
1- 2 cawan terung pipit
15 biji cili padi thai, belah dua
4 - 5 tangkai daun selasih (Thai basil)
BAHAN2 DIKISAR HALUS (REMPAH):-
10 biji cili hijau
1 biji bawang besar
6 biji bawang merah kecil
2 inci halia
3 pokok ketumbar, dicuci bersih dgn akar sekali
2 batang serai
2 helai daun limau purut
1 inci belacan
2 ulas bawang putih
2 camca besar ketumbar biji
2 camca besar jintan kasar biji
1 camca teh lada putih biji
1 camca teh serbuk kunyit
**UNTUK BAHAN REMPAH SAYA GUNA GREEN CURRY PASTE**
BAHAN2 LAIN:-
Garam, gula dan serbuk perasa (jika suka)
3 biji limau kasturi, diambil jusnya

Cara-cara
1. Panaskan minyak dalam periuk (kurang lebih 1/2 cawan). Tumis bahan2 rempah hingga wangi dan pecah minyak, gunakan api sederhana.
2. Masukkan ayam dan gaul rata bersama rempah tadi, biar ayam kecut sedikit dan masukkan air (kurang lebih 700ml).Renihkan hingga ayam 3/4 empuk, masukkan terung pipit. Masukkan pati santan dan perasakan dgn garam dan sedikit gula.
3. Akhir sekali masukkan cili padi, daun selasih dan jus limau kasturi tadi. Kacau perlahan2 hingga hingga kuah agak pekat dan boleh dihidangkan.

5 comments:

blogresipi said...

Sedapnye thai green curry nie..kite penah try sekali... rasa cam nak lagi jer..hehe

Datin El said...

salam Ana..baru2 ni kita ada cuba buat guna resepi amybeh ..tp bila makan nak terkeluar balik..nnti nak cuba resepi ni pulak..tx.

Jiya said...

sama tak rasa cam kari biasa?? tu kacang peas ker? tak penah nampak org masak kari letak kacang peas ni. hehehehehehhe

Anawahid said...

blogresipi - haaaa ijan.. paham2 tgh peknen ni tgk semua nakkk!!!.. amik laaa.. jamu mata jer.. hehehe

datin el - ye ke datin huhuh.. compom serikkan kalo dh terkeluar balik isi perut.. try la yg ni insyaallah... sedap!!

jiya - wakakakakakaka... jiya2...apasal sengalnya 24jam nih, mana ada kacang peas kat kari tuh!!!... cek balik resipi bukan kacang peas la... itu namanya terung pipit!!!... wakakakakaka sengal2!!!!!

Jiya said...

kihkihkih... tak ku sangka terung pipit tu sebijik cam kacang peas. wakakakaka.. jakun sokmo.