Sunday, October 25, 2009

Daging Black Papper

Dh start masak2 oke!!... ni kes pasal mimpi dapor terbakar la nih... wakakakaka... x der laaaa... hehehe... ngidam mkn daging ni dh lama da, weekend suh hb g pasar beli daging batang pinang mmg teringin nk mkn daging Black Papper by Kak nor ni, terlanjur adik ipat dtg masak lebih laaaa... best siot daging nih, ilang terus kempunanku ini... tp lada benggala x der, guna lada biasa jer pehtu masukkan sekali saleri... sedap !!!... ok, x mo ckp banyak...cuma nk ucap terima kasih pd tuan nyer resipi Kak Nor ku cayang!!!... amik resipi sekali kak.... layan..


Daging Black Pepper
Bahan2nya:-
500gm daging batang pinang
1 sb serbuk lada hitam yg ditumbuk kasar - lebihkan jika ingin lebih pedas
1 biji lada benggala hijau
1 biji lada merah
3 sb kicap manis
2 sb sos tiram
1 cawan air
1 sb tepung jagung yg dibancuh dgn 2 sb air
1/2 sudu garam halus dan 1/2 sb gula
minyak utk menggoreng

Cara2nya:-
1. Potong daging nipis2 dengan cara melawan urat supaya daging tidak liat. Bersihkan dan toskan selama 1 jam atau lebih supaya daging tidak mengeluarkan air yg banyak ketika menggoreng.
2. Potong panjang kedua2 lada. Sebelum itu hendaklah dibuang dulu butir2 lada
3. Panaskan minyak. Sebolehnya digunakan minyak yg banyak dan menggunakan api yg kuat spt yg ditunjukajar oleh chef asal supaya daging itu tak perlu digoreng dgn lama. Goreng daging lebih kurang 3 - 4 minit sambil dikacau supaya rata masaknya dan angkat.
4. Keluarkan minyak dan tinggalkan lebih kurang 3 sudu besar shj. Masukkan serbuk lada hitam dan kacau hingga berbau wangi dan masukkan lada merah. Lepas itu masukkan kicap manis, sos tiram, garam dan gula. Kacau sebati. Peringatan: garam tak perlu letak banyak2 kerana dah pun masin - dari kicap dan sos tiram
5. Masukkan daging dan kacau sebati dan masukkan air. Sekiranya ingin lebih berkuah, lebihkan sukatan air. Biarkan mendidih, barulah dimasukkan lada benggala dan bancuhan air tepung jagung. Biarkan mendidih. Bila dah agak pekat boleh lah di padamkan api dan hidangkan panas2 dgn nasi putih.

## Kalau nak guna daging biasa pun boleh, hiris nipis2 dan rebus dgn sedikit air sehingga daging tu empuk. Pastu skip aje la step no 3.

3 comments:

geraugebang said...

Yu huuuu. Amboi, sakan cuti. Kak ingat dah berhijrah ke kutub utara, ke, kutub selatan ke? balik-balik masak daging lada hitam. Lama tak dengor cerita. Apa khabor?

blogresipi said...

ni kalo i belasah pakai daging kamben pon sodapp ni...

Jiya said...

brapa tawon tak makan daging tu? hehehehee...

uihhh ijannn... nko lagik dasyat makan kamben dr aku. nko tak menanduk ker memalam?