Sunday, July 18, 2010

Laksa Johor

Selamat sore semua... hehe... dah masok minom petang baru haku baru terhegeh2 nk tayang menu lunch aku arini... Laksa Johorian... haha... Aku ni yg sebenar nya segala jenis laksa mmg aku dh band lam kamus idop aku ni, tah nyer, mmg aku x leh makan laksa, kalo makan kompom muntah... uwekkksss... uweekkkkss..mcm org alahan mengandung laks... hehe... tah la tekak aku ni, apa jenis pon aku x tau, mee laksa tu mmg aku x bole makan, aku pon x tau, heran!!!... Mak aku mmg dh paham sangat ngn pe el aku ni... tiap kali kalo dia masak laksa, mesti masak nasik tuk aku... heheh... iyer la... anak emak!... :D... Tp, yg heran, laksa johor je aku leh makan, laksa lain... hahaha... ntah la, pasal aku bole makan mungkin mee laksanya tu digantikan ngn spaggetti kot!... kehkehkeh!!!... mmg nengada tol aku ni kan... hiks!!!... dah la jom layan laksa johorian yg mabeles, pekat melekat lg rasanya ni... Resipi by Kak Am Flora yg tersangatlah rajinnya tu... hehehe... thanks kak, resipi yg mabeles nigh!!!...



Bahan2 :
1 pkt laksa/1 kotak spageti (direbus hingga lembut & titiskan sikit minyak)
1kgikan kembong/tenggiri /parang(ikan direbus kejap diambil isinya, diblender, air rebusan diambil juga)(kalau nak lagi sedap blh tambah sedikit isi udang juga direbus & diblender)
1 biji kelapa (ambil santannya)
4-5 kpg asam gelugor/asam keping
sedikit garam
minyak (utk. tumis)
3sb kerisik
2sb rempah kari ikan

Bahan Diblender(*)
10-15 tgkai lada kering
2 biji bawang besar3 ulas bawang putih
2 btg serai
1" lengkuas
1" halia
1/2" kunyit

Bahan Hiasan2 biji timun(timun dimayang halus, senang guna alat sagat)

4 tgkai daun kesum (dimayang halus)
4 tgkai daun selasih (dimayang halus)
5 biji limau kasturi (dibelah dua)
sedikit taugeh
1 biji bawang besar (dimayang halus)

Sambal Belacan5-6 biji cili merah + 3-4 biji cili padi(kalau suka pedas blh tambah)
2-3" belacan (belacan dibakar/goreng dulu dgn sedikit minyak)
*semua bahan diatas dblender/tumbuk

Caranya
- Tumis bahan2 yg diblender(*) dgn sedikit minyak, masukkan rempah kari (dibancuh dgn sedikit air dulu) dan biar garing. masukan kerisik, isi ikan bersama airnya dan juga santan. masukan pula asam gelugor & garam.
- Biar hingga mendidih dan sambil dikacau. Bila dah rasa garamnya tutup api dan siap.
- Hidangan Laksa dihidang dgn hirisan timun, sedikit hirisan daun kesum & daun selasih, taugeh, & hirisan bawang.
- Masukkan kuah laksa dan diperah limau kasturi dan digaul rata dgn sedikit sambal belacan.
- Siap boleh makan..!(ada juga yg suka letak lobak asin yg hancur)

6 comments:

Lelord said...

menciiiii

fmina08 said...

ngengada kak ana ni tau!!
mkn yg spegeti aje yek...
meh anto sket kt sini..wat bekal aku mlm ni kang!!

hana said...

mintakkkkkkkkkkkk!!! aku ade pes segera sampai skrg lom buat2! jangan expired sudah!! wakakakaka....

Mamamya said...

dah masuk dalam list utk bulan pose nnti...tp aku nak juga buat sblm pose utk makan2...x tahan btl tgk gambo ni...sian bby dalam perut aku...kang ngences pulak... :D

Jiya said...

laaaaaaa.. alkisahnya. tak makan laksa akak aku ni. kak. jiya kan suka makan laksa johor ngan mee laksa, tak minat plak ngan spagheti. kalo akak tak makan laksa bak jer kat sini.. ahehehe

geraugebang said...

sedap wei laksa johor mu...