Saturday, July 3, 2010

Sup Tulang Merah

Kehadapan suamiku terchenta yg sedang diulit lena kekenyangan makan sup tulang merah tuk lunch arini... ekekeke... Maaafkan adinda ye kekanda terpaksa menunggu lama tu lunch arini, dekat kol 2pm baru boleh lunch akibat merebus tulang nih... hehehe... almaklumlah... kanda jugak yg salah x nk belikan adinda pressure cooker... kehkehkeh!!... jadiknya sabar menunggu lah yer dgn hati yg sabar nk makan sup tulang merah by Kak As NZ ni... hehehe... Kanda, dia sekapal ngn kanda taw!!... wong jowo!!!... hehehe..Adinda juga nk mintak maap dr ujung rambut hingga ujung kaki pasal terpaksa biarkan tulang tu lam esbok hampir 2 bulan.... hahahahaha. Almaklum lah, adinda ni kan rajin sesangat ke dapor... Kalau adinda tahu la betapa enak dan lazat nya sup tulang ni, x de lah tulang tu dok lama lam esbok... hehe... sori ye kanda... Sekian terima kasih!... kehkehkeh!!!... Kak As!!!... mekasih yo kak, resipinya ni... jempol nduk...!.. sedap hingga menjilat tulang... hehe... ana derhaka sket kak kat resipi tu sketttttttt... jerrrrr... tang telo tu je, ana goreng dadar dlu, baru masukkan lam sup tu, lg sedap... ala2 kuah mee racun Bt. Pahat gitu... hehe




::Bahan2 nye::
1kg tulang kambing @ tulang lembu
1 senduk cili kering/ cili boh
*5 Biji Bawang besar
*4 ulas bawang putih
*1 inci halia1/2 tin tomato pure (440gm)
1/2 botol sos tomato (435gm)
2 Biji telur- di kocok guna garfu pun ok
2 sdb tepung gandum2
sup bunjut tulang Adabi
Garam secukup rasa
3 sudu gula (kemanisan ikut suka)
Sedikit minyak untuk menumis
::Bahan2 utk hiasan::
- Hirisan kobis, carrot, lada hijau & bawang goreng

Cara2nye lak...
- Tulang dicuci bersih dan direbus bersama 2 sup bunjut hingga empuk dan ketepikan
- Tumiskan bahan2 yang dikisar,cili kering,setelah naik minyak masukkan tomato pure garam dan gula
- Masukkan tulang yang telah direbus dan air rebusan tadi, biarkan mendidih
- Masukkan bancuhan tepung gandum anggaran 1/2 cawan, kacau rata..
- Masukkan sos tomato dan akhir sekali masukkan telur yang telah dikocok tadi..
- Ketika menghidang bolehlah taburkan hirisan cili hijau, kobis, carrot dan bawang goreng

5 comments:

K.Nor said...

apa ke hal ni? mabuk mahjung ke sampai n3 cam surat cinta jer :P

hana said...

nih salah lorong nih layang surat cinta! wakakakaa... weiihhhh! mee racun tuh klu makan mati tak??? kekekekeke... pssst kat mana warung tuh? blanje er! taun depanN!! kekekeke

Anawahid said...

knor-> tu dedikasi tok whd kerna sabar tggu masak ngn x sarapan pg lg masa tu... bini hantu tol bini dia... ekekeke!

hana-> tak mati nya nyah, takot hang gian je nanti... hahaha

geraugebang said...

Salam,
Sedap tuuuuu...kat kl ni, payah nak cari...kena pi BP ni baru dapat....suatu hari mesti cuba...

Anawahid said...

kak gerau-> kak!!!.. miss u kak gerauuu... mai la bp, jan malu2... kalo balik muar singgah la bp.. ;)