Saturday, September 5, 2009

Kuih Lapis Kacang Hijau

Hari ni terasa cam nk melapis jer… hehehe… kalo dh buat bkn kira mcm nak yer tp dh jadik!!.. kehkehkeh… arini aku wat kuih lapis… dh lama aku x melapis. Resipi ni aku dpt dr majalah Rasa keluaran Ogos’09… tgk bhn2 semua ader tp yg haku konpius tang tepung kacang ijau tuh ada ke sana ngan kacang ijau yg biasa guna wat kuih kole kacang n tepung gomak tuh… apa lg dlm ke ‘konfius’ an, aku main belasah jer guna kacang ijo yg wat kole kacang tuh… Ada sesiapa bole tolong huraikan masalah ni x??? sama ke x tepung kacang ijau tu ngan serbuk kacang ijau kole kacang tuh!!!... help plissss!!!... kehkehkeh…Haaaaa… sib baik kandungannya tuk gunanya x banyak!!!... apalg aku pon mulakan la xperimen kuih lapis nih, haku wat ½ adunan jerk!!!... Ni lah hasilnya… ayoyo!!!!... sib baik jadik!!!... sedap la pulak walaupon konpius bab tepung kacang ijau tuh!!!... lalu aku namakan kuih lapis nih kuih lapis kacang hijau… kehkehkeh… kalo sapa2 rasa nk try… jom cek resipi kat bawah!!... layan!!...

Bahan2nya:-
150gram Tepung Beras
100gram Tepung Ubi
50gram Tepung Kacang Hijau – saya guna kacang hijau ( serbuk )
1 liter santan pekat
150gram Gula
50ml Air
Secubit garam
1 helai daun Pandan
5 pewarna yg berlainan


Cara2nya:-
1.Masukkan gula kedalam periuk bersama air dan daun pandan, masak sehingga gula hancur dan sejukkan.
2.Sementara itu, panaskan pengukus dan acuan/loyang. Satukan semua tepung dan ayak tepung td kedalam sebuah bekas.
3.Masukkan air gula, secubit garam dan santan kedalam tepung td dan kacau sebati dan tapis.
4.Bahagikan adunan td kpd 5 bahagian dan setiap 1 diwarnakan dgn warna yg berlainan.
5.Kukus setiap lapisan diantara 2-3 minit, dan ulang kesemuanya sehingga habis.
6.Lapisan terakhir kukus selama 10 hingga 15 minit. Sejukkan dan barulah bole dipotong atau dikeluarkan dr acuan.Siap!
* Kalau gunakan acuan comel2… kurangkan waktu kukusan *

5 comments:

Jiya said...

rajin no melapis. siap pakai acuan lompang lg. kalo jiya sure dah tumbang skrg ni. hahahaha... bak sepolo ketol! tukar ngan kek kastad... hiks!

geraugebang said...

cantiknya kuih lapis dia. Tapi kalau letak sumbu atas dia boleh jadi lilin hiasan untuk hari raya kan, kan. banyak tu buat. Esok akak pindah sebelah umah kamu la, senang nak mengendeng.

hana said...

uishhhh mmg penoh kesabaran melapis gune acuan kicit2 nih!comeyyy naaa!! secomey dirimu yg anggun lagi jelita! kikikiki.....

Chik Mi said...

Ana akak ghase tak sama sbbnya kat sini ade juai tpg kacang ijo tu tp warnanya putih bersih kalau tak salah yg tu tpg hong kwee tu yg buat tpg gomak tu kan ke kekuningan sikit.Ana ko ghajennya melapis dalam acuan cinonet tu

Anawahid said...

Jiya-> jiya, akak wat 1/2 adunan jerk!!.. dpt la lam 14 acuan tuh... melampau tul ko, kalo ko nk 10 tinggal 4 tuk akak laki bini.. zalim ko jiya, penat wat x ilang lg.. wakakakaa

geraugebang-> kak gerau, lilin deepavali la kak tuh tgk tuh kaler kuin tuh... kahkahkah

hana-> tah la yung, aritu cam terajin la pulak... hehehe... ayu yer???... nah amik 10sen upah!!!.. kihkihkih

ChikMi-> tah la kak, tp tepung hong kwee tu putih melepak... x la kak pening pale memikirkan tpung tuh.. kehkehkeh... yg penting jadik dan sedap!!!.. heheh