Wednesday, September 2, 2009

Sambal Udang Malbari

Salam Ramadhan hari yg ke-12 semuaaaa... haaa.. ni menu tuk malam ni yer... udang masak malbari dan dimasak oleh anak malbari n menantu wong jowo... ehehe... geram tgk semua dok tayang udang kita pon nk tayang gak!!!... memang mabeles udang ni!!!...Resipi amik kat rumah Kak Ummi Kuantan yg rajin memasak tuh!!!.. sedap banget i tell u... wa cakap lu!!!... 10Q x terhingga pada Kak Ummi n empunya asal resipi yg mabeles nih, kali ni baru berkesempatan nk buat walaupon waiting list dh berkurun!!!... tuan tanah yg kacau2 rasa tu pon kata sedap!!!... ada ke patut dia suh buat ayam lak masak nih... kehkehkeh... nanti la nk torai sodap ke x?... Kak Ummi thanks yaaa... amik resipi sekali tuk hari tua... heheh...



Bahan:-
1 kg udang - dibuang kulit dan dibelah belakang dan bersihkan - saya x buang pon
3 sudu teh rempah kari ikan
2 sudu teh biji sawi
2 biji bawang besar - dadu
2 senduk besar cili giling
1 sudu makan tomato puree - saya letak sos tomato
2 biji tomato - belah 4
daun kari
garam secukup rasa
gula secukup rasa
sedikit serbuk kunyit

Cara Memasak:-
1. Gaul udang dengan garam dan sedikit serbuk kunyit. Goreng udang sekejap dan angkat. Ketepikan.
2. Panaskan minyak lain, tumis bawang besar bersama serbuk kari, biji sawi dan daun kari.
3. Masukkan cili giling dan tumis hingga garing. Masukkan tomato puree, garam dan gula.
4. Masak hingga naik minyak dan masukkan udang tadi. Gaul rata dan biarkan pekat sikit.
5. Akhir sekali masukkan tomato, tutup api.

7 comments:

Jiya said...

tinggalkan jiya sket tuk sahur sok. malas nak masak. hehehehehehe

hana said...

anaaaaa... kepiyeh arep ngomong malbari?!! ngetest sitik!!

geraugebang said...

waduh, apa yang hana cakap tu Ana. Pekat betul bahasa Jermannya. Malbari? ha ha ha. seingat akak,nenek akak suka sebut malbari. Sekarang ni kita dok sebut mamak je kan?

Ummi said...

Ana, lepas makan leh gi kat Malbari lak..cari2 menu lain pulak kan..hehehee...Lama gak dah x buat..buat juss air liur akak jek nih! Thanks for trying...muaahh!

Anawahid said...

Jiya -> kalo malas masak ko minum air jer la jiya sahur nanti, x pon kalo ko rajin sket ko goreng jer la telur... heheh

hana -> yung, aku ora iso ngomong malbari... kehkehkeh... dr generasi bapak aku dh x pandai ckp, so.. anak2 dia pon dh x pandai!!!... kehkehkeh

geraugebang -> kak, hana ngomong jowo bkn jerman... akak ora iso ngomong jowo???.. heheh... ha'ah la kak org dh x sebut makbari lg, dok bantai sebut mamak jer...:D

Ummi -> haaa.tul tu kak patutnya akak dh bwk resipi baru dr malbari pasal akak dh wat dulu... hehehe... sedap kak!!.. 2 thumbs tuk akak!!!

zai@umiaiman said...

aduhhh perut dah krukkkkrekkk dah ni.. wahhh nk kena masuk waiting list gak ni..

Anawahid said...

zai@umiaiman -> haaa.. nk masuk list gak he, kalo dh wat hantar sepiring kat sini tau zai!