Tuesday, September 1, 2009

Kari Ayam Kerisik

Menu berbuka 10 Ramadhan oke!!.. 10 Ramadhan!!!... jgn salah sangka kuarkan menu pg2 nih!!!... mlm td x sempat pasal projek melipat n menggosok... turun masak kul 4.30pm mmg kalo bole nk wat sesimple jer... x mo penat2... kalo penat nanti masa buka x de selera nk mkn... hehehe... kalo selera mkn x de nanti kurus... kalo kurus nanti org kata laki x bg makan ker???... kehkehkeh... Orang wat kari nih sebenarnya guna daging, tp aku wat ayam... ah lantak lah janji resipi nih mmg sedap!!!... 10Q Cik Mat sedap!!!, terpaksa tukar ayam pasal daging x de...heheh... Resipi asal sini yer... Mat amik resipi sekali yer...



BAHAN-BAHANNYA :-)
600 g daging batang pinang, dipotong kiub
3 biji kentang, kupas dan belah 4 setiap biji, rendam
2 biji tomato, belah 3 setiap biji
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
250 ml pati santan
1/2 camca besar gula melaka
3 camca besar rempah kari
1 1/2 camca besar kerisek
Garam secukup rasa

BAHAN TUMIS :-)
3 biji bawang merah, dihiris
2 ulas bawang putih, dihiris
2 tangaki daun kari
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
2 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
4 biji cili merah (nak pedas boleh tambah lagi)
1/2 inci kunyit hidup
1 1/2 inci halia

CARA MEMBUATNYA :-)
1. Rempah kari dibancuh bersama2 bahan kisar halus, kacau rata. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumis hingga harum, masukkan bahan kisar halus + rempah kari tadi dan tumis hingga terbit minyak, guna api sederhana.
2. Masukkan daging dan gaul rata, biar daging kecut sedikit dan masukkan kentang, gaul rata. Tuang santan cair, kacau dan besarkan api hingga mendidih, perlahankan dan biar hingga kentang empuk.
3. Masukkan asam gelugor, kerisik, gula melaka, garam secukup rasa dan kacau perlahan. Tuang pati santan, kacau lagi dan biar mendidih dengan api sederhana. Akhir sekali masukkan tomato dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api..Hidangkan..


Sayur lak, penah wat sebelum nih tp kali ni wat lg sayur nih pasal tuan tanah suh, dia sukaaaa... kita pon suka senang kojo.... nk resipi tgk sini...

3 comments:

Chik Mi said...

hohohoho ana tuan tanah akak pun suke ngan sayur tu nak buat jugak la

HaSue said...

Akak..kari ayam ke daging ke...dua2 laku kat umah nih.hehehee....

Anawahid said...

Chik Mi-> wat la cikmi, selagi apa yg depa suka, kita larat buat... buat jer la..kan..kan..kan!!!

Hasue -> sama la sue, semua laku kalo kari!!!