Tuesday, May 24, 2011

Nasi Ayam Goreng

Selamat malam diucapkan pd rakan2... dah mkn mlm lom??... apa menu mkn malam... heee... kompom sedapkan banding menu ai tok mlm ni... menu tok mlm ni mmg simple n terbaekkkkkk tok aku... nasik ayam goreng atau nama omputihnya ciken fried rice... haha... siang td siyessss meleleh air liur tgk kak tun tayang kat fb... heheh... bahan2 mmg dh ada kat rumah, laju je la balik keje td menyiapkan... heeee.... tp, apakan daya, en somi balik lambat la pulak arini... mintak mahap yeeee... istrimu ini mengetes mkn dlu... hikhikhik... nanti abg balik, ai tolong abg mkn lg laaaa... haha... ramai yg dh mencoba nasik best ni yg ingat ialah kak nor n madu ai jek 2nd wife Lee Min Ho... hahaha... sori pd nama yg x tersebut pada yg dh try, mahap2 bnyak2, kelang kabut dibuatnya... Apa2 pon nk ucap bebanyak terima kasih pd empunya asal resepi ni... mintak mahap bebanyak ai ada derhaka sket jek resipi, cuma tambahkan 1 pelepah daun kari je masa tumis bahan2... heeeee... terbaek beb!... dn pada Kak Tun... tq bg idea tuk masak nasik ni arini... hehehe... ai lap u... ai CnP gak yer resipi... hehehe... akhir kata tq semua... ;)


NASI GORENG AYAM

Bahan-bahannya:
1 ekor ayam- di potong 12 ketul
2 sudu kecil garam*
1 sudu besar serbuk kunyit*
1 sudu besar rempah kari*
Caranya=> ayam di potong 12, bersihkan dan toskan....gaulkan bersama garam, serbuk kunyit dan serbuk kari....perap sebentar dan goreng seperti biasa...(jngn garing sangat)
Setelah siap, angkat ayam dan ketepikan dahulu.

Bahan Utk Masak Nasi
1 sudu rempah kari
1 inci halia-tumbuk kasar
4 ulas bawang merah-tumbuk kasar
2 ulas bawang putih-tumbuk kasar
1/2 labu bawang besar-potong dadu
2 inci kulit kayu manis
2 biji buah pelaga
3 kuntum bunga lawang
sedikit kiub ayam
sedikit garam dan sedikit serbuk lada hitam
1 pelepah daun kari- ni memandai tambah
2 bay leaves/ daun ketumbar
4 cawan beras basmathi
4 1/2 cwn air
1/2 cwn susu cair

Cara-Caranya:
Panaskan minyak tumiskan bunga lawang,kayu manis dan buah pelaga serta bahan bahan yang ditumbuk, daun kari,rempah kari dan lada hitam hingga wangi.
Masukkan beras dan kacau hingga sebati atau mesra rempah2 tadi.
Tuangkan 1/2 susu cair dan 4 1/2 cawan air.
Susunkan ayam goreng diatasnya dan masukkan garam serta kiub ayam.Masak nasi hingga masak.

* mkn dgn sos pedas n sup... ;) *


9 comments:

Nieza said...

Assalam...sedapnya nasi ayam goreng tu...lama dah tak buat...:)

ijayuji said...

kahkahkahkah... tak kesahlahhhhh 2nd pun 2nd lahh! janji LEE MIN HOOOO ahahaha.... sarangheyooooo lee min hooo!!!

Mas said...

nasi ayam ni peberet family mas tau...
sedappnya tengok nasi ayam goreng akak tu,...

bobhandburry said...

Salam singgah.. sedap nye resepi tu.. slmt makan.

http://www.zuwairiaiman.com

Ummi said...

Yuhuuuuuuuu....Assalam Ana...amboiih ko main kasar eh..tayang nasi ayam goreng pulak...rumah akak ada ikan goreng jek taaauu...kesiiaaaannn....kiiijaaam koo...mintak sini sepinggan laa Ana oiii...hehehhe (*dah terpekik terlolong ni ha)

Anawahid said...

nieza-> lama x wat bole wat... kita ni haaa... madang tertinggal jek... heee

ika-> annyeonghaseyo madu, hahahahaha... apa2 je la ... wakakaka

mas-> ye la mas, otomatik dh jd peberet akak gak... heee

bobhan-> selamt ye borhan... heee

kak ummi-> abis2!!!... heee

Ayu said...

Assalam ana!!!!!
nasi ayam goreng dah ramai yang mencuba termasuk akak tapi belum sempat masuk entry..uish banyak juga akak terlepas semalam ya..a few blog akak tak masuk ler..maklum ler scheduled posting..hehe
ana sihat ke tu?.. amboi si ika nak jadi 2nd wife lee min hoo?..habis ana 1st wife ke?...Wei tengok sikit ya..akak dah cop dulu lah!!!!..dia dah JANJI dgn akak tau....papashikayor..wakakakakak..

CT Delima said...

As'salam Ana

Nasi ayam grg..sedappp! dah berasap dapur... hehehe. laju lah sekarang. ni yang seronok nak selongkar dapor balik ni.. hahahaha

Anawahid said...

kak ayu-> hahaha... of coz la kita nomo 1... wakakakakaka!!!... akak!!!.. jan memain kak, LMH tu kesayangan hamba... eleh, apa janjinya kak oii... janji pelesu jek tu kak!!!... yg disini yg btol2... hahaha... nk share, ai ok jek!.. haha

kak ct-> hahaha... mode tgh rajin, ada la kak... hahaha... doa in ye kak teros rajin... heeee