Saturday, May 28, 2011

Pajeri Terung

Selamat ptg di ptg yg mendung... baru sempat nk tayang salah 1 menu lunch iaitu menu peberet saya Pajeri Terung... sian sang terung lam esbok tergolek2 hampir kecut disebabkan tuannya tersangat yg rajin nk jenguk esbok... hehehe... kalo jenguk pon dipandang sepi jek terung tu... haha... mmg kesian terung tu... hehe... ok lah.... Cuaca lak mendung seribu bahasa, pekena ngn nasik panas2!!... pehhh... sedap x hengat donya... hahaha... terbaekkk!!!... layan je la resipi yg x seberapa ni yer... rasanya semua org tau bikin... haha... kalo sapa2 yg nk try pajeri ni versi mak saya silakanlah... kompom x menyesal punya *promote2*... hahaha....



Bahan-bahan ( 3-4 orang )
2 biji terung dipotong ikut suka - saya ptg serong
2 sudu besar rempah daging / ikan ( saya lg suka daging )
3 sudu besar kerisik
2 sudu besar udang kering - direndam dan dikisar/ditumbuk
1 cawan santan pekat
1 cawan air
1/2 cawan air asam jawa
*1 biji bawang besar
*2 ulas bawang putih
*1 inci halia
Rempah 4 sekawan utk menumis
2 sudu besar gula pasir
Sedikit garam
Minyak untuk menumis


Cara-cara
1. Terung dibelah dua dan potong serong untuk setiap belah.
2. Panaskan kuali, tumis rempah 4 sekawan dan bahan2 yg telah dikisar hingga terbit bau, masukkan rempah kari tumiskan sehingga garing.
3. Masukkan air, air asam jawa, dan santan, kacau dan biarkan sehingga mendidih sebentar dan masukkan terung.
4. Masak sehingga terung lembut, dn akhir sekali masukkan kerisik dan perasakan dgn 2 sudu besar gula dan garam. Siap. Sedap dimakan dgn nasi panas.

*jikalau mahu ianya berkuah tambah air dan sering sebaliknya pula... saya suka sederhana pekat... *

5 comments:

ibh said...

Assalamualaikum...
Sue datang bawak pinggan ni..tumpang makan sini boleh?...Ngeeee....sedap kak!..sue suka pajeri terung..kalau pajeri nenas sue tak bp suka..offer seperiuk pun sue tak mo...(^_^)

dZana said...

akk mmg mnyesal ni ana.. myesal tak serbu rmh wahid.. hihihi.. menu ni fav en hb..

ijayuji said...

wwwoooiiii! nak gaduh eak! ahahahaha... comel apa tgk gemuk bdn kurus :P LMH kan suke jenis2 mcm tu wakakakaka.... ai dtg malam2 niiii mintak makan kat umah bini NO 2 :P

Anawahid said...

sue- n k na-> abissss... abissss... bwk blik semula pinggan msing2... heeeee

ika-> aiiii.. crik gadoh nmpkkk...jan memain... ai ada tomoii... nanti la, LMH balik repot dia... haha

Anawahid said...

sue- n k na-> abissss... abissss... bwk blik semula pinggan msing2... heeeee

ika-> aiiii.. crik gadoh nmpkkk...jan memain... ai ada tomoii... nanti la, LMH balik repot dia... haha