Monday, December 1, 2008

Kueh Tiaw Kung Fu

Waaatttaaakkkkk.... hehehe... apahal pulak aku nih... agaknya dh berjangkit penyakit kung fu agaknya... besttt la kueh tiaw ni.... cam kueh tiaw hong kong pon ader rasanya sejibikkkk...ececeh... yg suka sangat masa makan tu.... kueh tiaw ni disaluti telur.... waaattaaakkkkk... apahal ni asyik nk berkungfu jer... hehehe.... Sebenarnya, ni menu hari sabtu aritu, ni jer la yg sempat dihidangkan uth En Hb pasal sabtu aritu kene kerja almaklum la dh nk akhir thn... padahal masuk kul 10.30am to 1.00pm jer... itupun dh 2-3 kali tel bila nk blk... bila nk blk dh lapo ni... alahai...siannya En Hb ku nih... mkn je la dulu apa yg ader yer...Tu ar pasal baru dpt N3 coz pas konyang terkocoh- kocoh gi Melaka ehehe.

Perhatian... kalo makan gerenti xkan berkungfu...;. Oh ye... tpkan yg saya wat ni x ler totally kueh tiaw nyer leper cam telur dadar, just hancur2kan sket jer pasal dh terpengaruh mkn kat kedai camtu ghupanyer...kat Ahmas seafood, dulu namanyer Anugerah seafood sebelah masjid Bkt Pasir, Batu Pahat ...waatttttaaakkkkk......

Tq hanis pasal x yah la nk pi mkn kat kedai lg.... apa2 pon resipi ni memang mabeleessss... cuma sayur2an lebih jer..

Bahan2nya:
400g kueh teow
2 biji telur
lada hitam / lada putih
mix seafood
11/2 setengah sudu besar tepung jagung
1 cawan air
sayur-sayuran - lobak, brokoli, kobis bunga dll.
1 ulas bawang putih
2 biji cili padi (kalau nak lebih pedas boleh letak lebih)
sos tiram, sos ikan ( yg ni saya tambah sendiri )


Cara-cara
1. pukul telur bersama garam dan sedikit lada hitam/ putih di dalam gelas.
2. masukkan keuh teow hingga 3/4 gelas.
3. tuang dalam kuali yang dah diletakkan sedikit minyak. ratakan kueh teow supaya menjadi sedikit nipis... mcm cara nk goreng telur dadar, balikkan supaya kedua-dua belah masak. Angkat setelah masak.

Untuk kuah :-
1. tumis bawang putih hingga sedikit perang. kemudian masukkan seafood mix.
2. tuangkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air dalam kuali.
3. masukkan sedikit lada hitam, cili padi, sedikit sos tiram, sos ikan dan sayur-sayuran.
4. biarkan kuah sedikit pekat kemudian tuangkan ke dalam pinggan berisi kueh teow tadi. (kalau nak lebih kuah boleh tambah lagi air). Siap.