Monday, May 4, 2009

Muffin Coklat

Entah la pg nih matanya tercelik awal lakkkk... terus x bole tido... mengenangkan laki aku masih dlm cuti lg hari nih... wat ler bespes tuk dia... mmg dh selalu wat muffin cekelat Yani yg sedap nih... dia kalo mkn mesti nk cicah air milo... hehehe klako la pulaksss... Yani mekasih yoooo.. x tau nk ckp camne lggg... dlm bnyk2 muffin yg pernah di torai n error... semua sedap!!! tp muffin cekelatmu yg menjadi pujaan hati lakiku itewwww... tahnkssss yaaaa...






Bahan-bahan ( 10 biji )
200g coklat masakan
70g mentega
2 biji telur
50g gula halus
60g tepung gandum
1 sudu kecil baking powder

Cara-cara:-
1. Antara bahan-bahan yang diperlukan
Cairkan coklat. Gunakan kaedah "double boiler" .
2. Kemudian masukkan mentega. Kacau sehingga mentega cair. Selepas tu bolehlah panaskan oven sehingga suhu 170C.
3. Dalam mangkuk lain, masukkan telur dan gula. Kacau sampai sebati. Tak perlu penaik(kembang).
4. Masukkan telur ke dalam mangkuk coklat. Kacau biar campuran sebati.
5. Ayakkan tepung dan baking powder ke dalam mangkuk coklat. Gaul sehingga sebati.
6. Isikan adunan ke dalam bekas muffin sehingga 1/2 penuh atau 60% penuh. Bakar selama 20 minit.
7. Selepas masak tu, mungkin muffin ni lembik sikit( sebab hanya sedikit tepung yg digunakan) tapi bila dah sejuk dia akan keras dengan sendiri. Jadi kalau lepas 20 minit tu, masih lembik tak payah bakar semula.

5 comments:

hana said...

aduuhhh ana! aku blk ngelencer nih mmg perot lapo! nengok muffin cekelat k.yani nih lagi lerrrr teghase lapo! tmbh plak bb tendang2 sekuat ati perot mak dier sbb dier pon lapoo! uwaaaaaaaa...... tulun la akuuuu!!!

Aymy with love said...

k ana, nak 2 ketul... sedap bangett tue...

anawahid said...

hana-> alah sian nya ngko... x dapek nk nolong pasai jauh... jd jwpannya wat sendirik yerr.. kihkihkih

aymy-> cukup ker 2 keyui aymy oiiii... meh seringgit!!!.. hehe

hazila said...

Ana, akak suka tengok muffin cup tu.

anawahid said...

Hazila -> uihh.. yer ke kak... kalo kat sini tu lah yg kira paling cantikkk.... huhuhuhu... kalo kat kl lagi la lawo2 nyer...