Friday, May 8, 2009

Puding Susu Coklat UHT

Salam Pembukaan menu tuk hari nih, wat mlm td... pasal meleleh ayaq liur tgk yani nyer... huhuhu comel la pulak tgk mould dia... hehehe... mmg sedap, senang, simple !!!!!.... yg penting sukaaaaaa!!!!... mmg betui kata yani, mmg kene mkn ngan susu cair tu... ni ajer la muold yg ader kat umah nih!!!... hehe.... Resipi dr Love2Cook Myr.... sedap bangettt!!!... try 1/2 adunan dulu bnyak gak dpt... malam td jer dh abis separuh nyaman jer lalu kat anak tekak...layan ngan koktail gak ermmm sedappp pastu nk update dh kekenyang apa lagi terbongkang jer la... nih pg2 dh mula panas... hb pun dh melantak lg pg ni... kata nya nk sejukkan badan... kihkihkih!!!... apa2 ajer laaaaa... thanks love mmg mabeles... Pssttt... puding lep.. lep nih.... kikiki... yg kat atas bertenggek tuh lep lep patah hati masa nk kuarkan tuh terkucil sket... hahahaha



Bahan-bahan ( Untuk sekeluarga... )
10gm serbuk agar2
350ml air
650ml susu perisa coklat UHT
100gm gula pasir
secubit garam
3/4 sk coklat emulco - saya ganti milo 2 sudu besar bumbung
Susu cair Ideal




Cara-cara:-
1.Didihkan air bersama serbuk agar-agar dan gula. Kacau hingga larut.
2. Tuangkan susu coklat UHT. Masukkan garam dan coklat emulco.
3. Kacau selalu hingga didih sedikit. Padamkan api.
4. Tuangkan ke dlm acuan pilihan sendiri. Biar suam dulu dan masukkan ke dlm peti sejuk. Biar betul2 sejuk.
5. Curahkan susu cair ke atas puding sebelum disajikan. Selamat mencuba! ;)
Kalau nak buat puding susu strawberry, gantikan aje susu perisa coklat ngan perisa strawberry dan tambah strawberry emulco.

6 comments:

zaliana said...

ohh!!
ku terpikat dengan pudingmu yang nampak sgt cantik dan sedap itu....
apakah masih ada saki baki barang semangkuk untukku???

anese said...

kak ana....sy pun terpikat dan terliur jugakkkk....mmg sesuai utk musim panas skang ni..dpt puding sejuk pastu lembut...legaa je...

Aymy With Love said...

k ana, cantiknyer puding tu.. nampak sodap.. nak2 yg guna mould berbunga tue.. ekeke...

Jiya said...

nak puddinggggggggg!!

kak.. bila nak wat pudding muka otomen plak?? akekekkeke

anawahid said...

zaliana-> za, kalo aritu masa bls komen cepat ada la lg, skunk dh bersih.. hehee

anese -> anese, cuba buat kalo x sempat tunggu coti sek nanti yaaa.. hehehe

aymy -> itu jer la mould yg ada... cantik kaaa...!!! hehe

jiya -> ngko belikan mould otomen tuh, akak watkan ngko pree jer.. hehe... wakakakaka!!!

love2cook said...

Hi Deana...apa khabar di sana??? MyR site not working ker???