Saturday, May 23, 2009

Hati Masak Rempah

Nilah menu lunch n dinner arini baru sempat nk letak, pas n3 pasal kene terjah tuh, tenet terus mengong… terus kuar carik barang dapur yg dah ellek… ni jugaklah menu tuk tetamu arini, mmg x tau dia nk terjah ni ajer la yg sempat dihidangkan selain dr ikan n sayur goreng n sambal kicap… heheh…. Ok la yer Jiya dari mkn biskut /roti kering… kihkihkih!!!... x kira la hati ayam ker lembu ker mmg suka masak mcm nih…. Sodapppp compom licinnnnn… betulll x tipuuuu… hehehe… puji diri sendiri nampakkk hehehe… layannnnn…



Bahan2nya:-
½ kg hati ayam/lembu – dicuci dgn tepung gamdum tuk hilangkan hanyir dan digoreng terlebih dahulu bersama serbuk kunyit n sedikit garam - saya guna hati ayam
( * bahan kisar )
*1 biji bawang besar
*3 ulas bawang putih
*1 inci halia
* 1 sudu besar ketumbar
* ½ sudu besar jintan manis
1 batang serai – diketuk
2 pelepah daun kari
1 sudu besar penuh rempah kari daging
2 sudu kecil serbuk lada/cili – nk pedas sendiri adjust yer
1 sudu besar kerisik
Air secukupnya
Garam, gula n bahan perisa secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara2nya:-
1.Panaskan kuali, masukkan daun kari gaul sebentar dan masukkan bahan kisar, tumis sehingga wangi dan garing.
2.Masukkan serai, rempah kari dan serbuk lada/cili kacau sehingga sedikit kering.
3.Masukkan hati yg telah siap digoreng terlebih dahulu td dan kacau sebati dan masukkan kerisik dan jika terlalu kering masukkan air sedikit demi sedikit bergantung pd kehendak masing2.
4.Akhir sekali masukkan gula, garam dan bahan perisa secukup rasa. Siap!

8 comments:

Jiya said...

ya ya memang tak tipu kak ana bini wahid ni puji diri sendirik... kakakkakaka! larikkkkk!!

mekasehhh kak blanja makan... hehehe! mmg sedap sampai licin pinggan ku... kihkihkih!

Aymy With Love said...

k ana, tgk bahan2 dia pon tau memang sodap... jiya makan baper pinggan kak?

hana said...

kompem jiya terkuis2 nk makan! sbb dier mana makan ayam! kakakaka...

anaaaaaaa!! aku suker glerrrr ngan ati ayam! nmpk ko punyer nih mmg leh ngencesssss!! tp kompem aku kene mkn sorang! sbb xde sape sudi kwn mkn ngan aku! bg aku skitttttt!!!

Azita said...

ana, kalau time raya, mak kak ita suka masak cam gini utk dimakan dgn lemang, selain drpd masak rendang. tapi tak gunakan hati le, gunakan daging. hiris nipis2...kuahnya pekat2 gitu! sedap!!!

Anawahid said...

jiya -> sedap er jiya... hehehe yg penting ngko x cirit birit... wakakaka...

aymy -> jiya tuh mana nk gemok masa dia senduk nasik ada la cam nk suap bdk kecik makan!!!!... mana x cekeding bdn dia tuh, akak pon apa lg terus + penuh... wakakaka... bersih jugakkk!!!... nampak naw dia maluuu2 kamben kunon!!.. wakakaka

hana -> heheh.. itu kira nasib dia la kalo x mkn... wakakaka pastu aku tnya diaaa mkn x hati ayam, dia kata mkn, bole... hehehe tp nmpk terkial2 jugak... wakakaka dia kata belah ed jer yg x mkn...pssttt ina, pecah lubang minah cekeding nih kuat tidoooo!!!!!... ed bgtau... kahkahkah... x sia2 kita sergah umah dia, mmg tgh membuta, masa ngko g umah dia tuh agaknya yg lambat naw mesti tgh membuta... kahkahkah

Azita -> iye ker kak, ni saja nk layankan hati yg ader 1 kg kat umah tuh, mak bg... asyik sambal jer bole muntah darah kak ita... hehehe

blogresipi said...

Sedapnye hati masak rempah ni...

Anawahid said...

kompom sedap ijan. x tipu... heheh...

黃立成Jeff said...

That's actually really cool!亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,
三級片,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,成人圖片區