Monday, July 6, 2009

Ikan Bakar Wif Air Asam Istimewa

Salam semua di petang yg mendung kelabu... lama x berlintas langsung pasal bz jejalan rumah BIL kat melaka, so arini coti2 lg... aduyaiiiii... lama naw gantung piuk belanga, kuali sudip terus blur x tau nk masak apa... so arini tuk sesi memanaskan dapur kita wat ikan bako jer la yer tp kali nih cuba laks Air Asam Istimewa dr Kak Bee Myr lakssss... lain dr yg lain pasai tu namanya Air Asam Istimewa... mmg lain dr yg lain, bawang resipi ajo suh hiris kita tumbuk wakakaka... alahaiiiii... mata... mata... mmg dh bertambah kero nampaknya.... So layan jer la ikan ngan air asam nih... 10Q Kak Bee... diatas resipi yg bole tahan sedappppp ni!!!... Copy resipi gak yer...



Bahan-bahan ( untuk se isi keluarga )
10 bji cili api
3 biji cili merah
1/2 labu bawang besar
1 biji tomato
2 sb kerisek
1/2 cawan air asam jawa
garam (secukup rasa)
Belacan (sebesar ibu jari) - bakar dulu.
Cara-cara Tumbuk cili api, cili merah dan belacan hingga hancur.
Bawang besar & tomato - potong dadu.
Masukkan bahan tumbuk dan no (2) dalam satu mangkuk. Masukkan air asam jawa dan kerisek.
Gaul rata dan masukkan garam secukup rasa. Dah boleh makan..

6 comments:

Jiya said...

perghhh... kecur liur tgk air asam tu. ni ratah ikan bakar cecah asam camtu pon dah tak ingat donyaaa... akak makan ingat jiya tak? kalo tak ingat aku lepuk! akekekekekke...

zai@umiaiman said...

sedapnyer... ni klau cecah ngn daging bakar or rebus pun sedap ni...

princessharyati said...

ana- ko kenai tak sapa jiya tu... aku rasa ko tak kenal kot tu masa ko makan ko ingat brad pitt je kan buat apa nak ingat jiya tu kan ahhahhahah kene beli ikan lepas ni test buat sambal mu tu ana

hana said...

cedappppppppp!! aku sukerrrrrr!!!

anese said...

hehe..air pekasam mcm stail org utara je ni..depa buh kerisik..kasi pekat...hoho sedap tuh nasi pepanas..

Anawahid said...

jiya -> nk ingat ngko jiya!!!.. wakakaka... bayang2 ngko pon x berani singgah, kalo singgah akak pukul ngan reket pukul lalat... wakakakakaa

zai@umaiman -> tul tuh zai, nanti nk try la ngan dging bako laks..

yatt -> tuh tuh yattt... masa aku mkn yg muncul muka brad pitt, johnny deep, orlando bloom.. wakakakaka... byg jiya sebesar hama pon x berani singgah... wakakaka... try la yattt..

hana-> mmg cedapppppppppp kan ina kannn!!!..

anese -> anissssss... ooooo air sambal org utara yer... baru tau nih, jakun pun yer gakkk!!!..muhahahaha