Monday, July 13, 2009

Jelly Koktail

Selamat malam semua, kali nih mari kita sejukkan anak tekak dgn Jelly Koktail pulak yer... nyaman dan segar rasanya disaat-saat cuaca yg panas2 nih... errrmmmmmm... Oke masak2 x de yer arini pasal hb kene OT mlm nih, so x payah msk katanyaaa... hehehe dia tau bini dia nih penat... muhahaha... Resipi Jelly Koktail nih dpt dari birasku yg dok Melaka tuh mekasih yo nisak mmg sedap banget semangkuk sekali hadap mmg x cukup.... kene 2 mangkuk... pehtu membobok wakakakaka.... Ok, jemput mkn yer semua kalo nk amik jer la... dpt bnyak sekali buat... ada lg tuh... amik... amik...

Bahan2nya:
(A)
Segenggam besar daun cincau (kering)
700ml air
(B)
3 liter air
350gram gula pasir - saya guna 300gram ( manis sendiri adjust )
1 paket 10gram jelly powder
1 helai daun pandan
1 tin fruits koktail

Cara2nya:
1. Rebus bahan A sehingga mendidih dan sehingga bertukar warna kpd hitam, dan sejukkan.
2. Didalam periuk lain masak kesemua bahan B sehingga mendidih kecuali jelly powder.
3. Setelah mendidih, masukkan serbuk jelly dan kacau sehingga serbuk jelly itu tadi hancur dan jernih.
4. Selepas itu masukkan bahan A kedalam B dan sejukkan. Setelah sejuk simpan kedalam peti ais agar jelly itu beku sekurang2nya 3 -4 jam.
5. Cara hidangan, setelah jelly sejuk dan beku, kelar2 jelly menggunakan pisau, ingat jgn terlalu hancur dan terlalu berketul2... agak2 sendiri ok. Setelah itu masukkan 1 tin fruits koktail bersama syrupnya sekali kacau rata dan siap dimakan.

** Jikalau koktail x de pon bole menggunakan laici dan longan didalam tin dan syrup pula hanya gunakan syrup laici sahaja... pon sedap juga... bergantung pd selera masing2 **



** Yg kat bawah ni rupa daun cincau pada yg x tahu, bole didapati di kedai singse@ubat cina **


5 comments:

CikMin said...

wah...nyaman nye kan....mesti sampau skg ni pun ko dok tgh hirup koktel ni kan...hiks....nak buat gak la...

p/s meh la dtg bentong...

blogresipi said...

Akak kite nak amek ni yer.. dah bawak besen dah nie... hehheh...

Chik Mi said...

wahhhhh ana bestnya akak nak buat lah sbbnya daun cincau ade stok tu

Jiya said...

ooo tu ruapanya daun cincau. 1st time tgk. nanti leh wat sbb ada 1 tin fruit koktail lam lemari. sedap ni makan... nanti jiya kim ngan akak suma bahan, akak tolon wat yerk pastu htr kat jiya sini. jiya htr koktel ngan daun cincau jek. gula n jelly guna stok akak la. kahkahkahkah...

Anawahid said...

cikmin -> betul cikmin... nyamannnnn....

blogresipi -> amik jan.... amikk... jgn cukup ka ngan basen tuh... wakakaka

chik mi -> buat cik mi... buat laaaaa...

Jiya -> banyakkkkk cantikkkkk.. blah.. blahh