Sunday, August 22, 2010

Asam Pedas Ayam

Salam ramadan yg ke 12 hari.. hehe... arini dapor berasap lg, biasalah... kalo malas tahap mega mmg camni, celam celup je la post entry. Arini menu berbuka tok arini, Asam pedas ayam, jan muntah ye kalo menu aku manjang bln posa ni asyik ayam jerkkk... muhahaha... bkn nya apa, laki aku tu, kalo 1 bln posa, kalo bole 1 bulan nk mkn ayam... hahaha... padahal dia peminat tegar tok ikan sebenarnya... x pe la, janji perut kenyang, ye x???... hehehe... Ok!... layan je la lauk aku ni, kalo nk resipi, sama jer resipi aku ni cam resipi asam pedas ikan aku tuh, cuma tukarkan ngn ayam jer... :)



Bahan2nya:-
bahan kisar *
* 20 tangkai lada kering- digunting dn direbus terlebih dahulu
* 1 labu bawang besar
* 4 bawang putih
* 2 inci halia
6-8 ketul ayam - di bersihkan
segenggam asam jawa - diramas dgn 1 cawam air
1 sudu besar halba
1 sudu besar lada hitam- ditumbuk halus
1 batang serai - diketuk
daun kesum - ikut suka banyaknya
1 biji tomato - di belah empat
1 liter air atau lebih ikut suka sama ada nk pekat atau cair kuahnya
garam, gula dan bahan perasa secukup rasa
minyak untuk menumis

Cara-caranya:-
1. panaskan minyak, tumiskan halba dan 2 senduk bahan2 kisar sehingga naik bau dan garing
2. masukkan air asam jawa dan kacau sebentar lalu masukkan air , serai , lada hitam, kacau dan tunggu sehingga mendidih
3. masukkan ayam, daun kesum dan dan masak selama 15 - 20 minit dan akhir sekali masukkan tomato, gula, garam dan bahan perasa secukup rasa
* masam dan pekat atau cair kuahnyer ikut selera masing2*
siap untuk di hidang dan dimakan

No comments: