Saturday, August 14, 2010

Bronok @ Kuih Sagoo

Menu bole dikatakan pedas jer arini... x dak yg manis2 pon... last2 minit teringin sangat nk makan kuih sagoo ni, aku biasa panggil kuih sagu... kuih ni diantara kuih peberet tahap panatikkk... panatikkkkk!!!... sesangatttt!!!. Aku paling suka mkn kuih ni masa bln posa jer, hari2 ada pon x per... kuih lain x layan. Kali ni aku try wat cara Mama Kastam Tioman dr Myresipi itu. Selalu aku main masak jer atas api, kacau, masuk bekas, sejukkan, siap!!!... kali ni aku try cara mama kastam, kukus sekejap!!!.. Pehhhh... mmg best la!!!... jempol!!!... tip top!!!!... putih2 sagoo tidak kelihatan langsung, hanya jernih berkilauan jer... hahaha... sebutir2 jernih sagoo tu.... cantikkkkkkk!!!!... Aku suka n puas ati laaaa... Thanks Mama Kastam Tioman, share resipi... ;)

Sebelom Make-up ( baru intro jer ni )

Bahan-bahan ( Loyang 22 cm )
1 gelas sagu biji kecil
3 gelas air
3/4 gelas gula pasir
Sedikit pewarna merah
1/2 biji kelapa parut putih sahaja
1 sudu kecil garam
1 sudu teh esen rose

Selepas Make-up... hehe


Cara-caranya:-
- Panaskan air + pewarna merah sehingga mendidih.
- Masukan sagu, kemudian kacau rata.
- Masukan gula, gaul rata. Apabila adunan nampak pekat sedikit, masukan kedalam loyang.
- Kukus selama 20 minit. Walaupun kuih ini boleh di kacau saja di dalam kuali tetapi apabila di kukus, sagunya akan nampak berbiji-biji. Lagi enak rasanya
Apabila sudah masak, sejukan dan potong ikut suka dan gaul dengan kelapa..siap.

5 comments:

Lelord said...

hahahha bekas tu yg jaman dolu kala pya kan...aku raya mak aku pun ade la

Unknown said...

wah! nk try jgk..besh ni.tq2!!!

geraugebang said...

dulu....masa kita kecik-kecik...taklah kecik sangat...cam sekolah menengah...kitalah masak kuih ni untuk mak kita jual...sian kita...sebab sekarang langsung tak pernah buat...

ibh_sue said...

Tak pernah plak guna cara kukus..
Tak sia2 skodeng dapur org..dapat ilmu baru lagi..(^_^)

Anawahid said...

lela-> hahaha... yg lama jangan dulupakan .. antik woooo

alinac-> try la alinac, kom x rugi... :)

kak gerau-> wah3 kak gerau... itu tandanya mungkin akak dh jemu ngn kuih ni x pon tgk kuih ni je leh muntah ihau... hehe

ibh-> ye ibh, lebih cantik dh molek bila dikukus.. ;)