Saturday, August 28, 2010

Nasi Ayam Kepak vs Ayam Kepak Madu III

Salam kembali semua, diam x diam dh 18 Ramadhan arini... ishhhh... rasa mcm baru seminggu jer puasa... hehe... terima kasih la ye pd korang yg masih sudi singgah kat umah yg suam2 kuku nih... haha... makin dh nk penghujung ramadhan, malasnyaaaa.. mak aiii... makin menjadik2... haha... :D... menu arini, nasik ayam kepak je... tgklah... kalo rajin mesti berderet2 entry aku nih.. Ni lah nasik yg selalu aku wat kalo teringin nk mkn nasik ayam... mmg selalu buat yg ni jer resipinya, senang, cepat yg penting sedap!... arini 1 jerk!... haha... adoi laaaaa... mana nk pikir ngemas rumah, ngemop lantai, ngelap tingkap, dn segala jenis nge lahhhh senang citer... tu semua lom berusik pon... huhu... jom la tgk, kalo ada sapa2 nk jamu mata atau ada yg sudi ngetes nasik ayam nih... hehehe... yo yo oooo je aku ni erk!... alah sama je ngn nasik2 ayam korang... hahaha... layannnn...




Bahan2nya :-
- 4 pot beras - dibasuh bersih & direndam 1/2jam dan ditoskan
- 4 pot air - guna pot yg sama
- 2 ketul kiub pati ayam MAGGI
- *4-5 biji bawang merah & putih - dihiris
- *1 inci halia - dihiris
- garam & pak aji secukup rasa
- sedikit minyak untuk menumis
1. Tumiskan bhn2 yg bertanda * dgn sedikit minyak sehingga naik bau dan setelah itu masukkan kesemua bhn2 td dgn minyak sekali kedalam periuk berisi beras yg telah dibersihkan terlebih dahulu beserta air.
2. Masukkan kiub pati ayam Maggi, garam & pak aji secukup rasa, gaul sebati kesemua bahan dan masak seperti memasak nasi putih biasa ( guna rice cooker jer senang). Siap!


Kalo nengok tajuk n3 kemain seram erk???.. ayam kepak madu III... hahaha... yg sebenarnya, aku dh buat 3 kali... hehehe, bukan madu yg gitu2 yer... ekekeke... Ayam Kepak Madu... haaaaaa... ayam kepak madu ok!... haku mmg suka!... ayam madu ok... bukan bermadu yer... heheh... itu aku x suka... ada yg nk kene tahanan reman kalo buat lagu tu... hiks!... kalo dh namanya kepak... 1 kilo pon lom tentu cukup, mana nk makan, ratah lg... hahaha... ada sapa2 berkenan... haaaa.. kalo ada, pi cuba, try, test sana... mmg mabeles!!!... ai x tipu oke!... hahaha... *masok lip, tekan naik... kehkehkeh!... *... aku tayang jugak la resipi yg x seberapa ni ya... hehehe... ok!... slamat beristirehat!.... ;)




Untuk Ayam Kepak Madu
Bhn2nya:-
- 1kg kepak ayam@ 1 ekor ayam- dibersihkan
- 3 sudu besar sos tiram*
- 3 sudu besar kicap pekat manis*
- 3-4 sudu besar madu*
- 2 sudu besar minyak bijan*
- 1 sudu besar lada hitam* - ditumbuk halus
- minyak untuk menggoreng ayam
1. Bersihkan Kepak atau ayam dan toskan sehingga kering airnya dan gaulkan kesemua bhn2 yg bertanda * keatas ayam tadi dan perap selama 1/2 jam ( lg lama perapan ayam lg bessstttt...)
2. Goreng ayam tadi seperti menggoreng ayam biasa dan pastikan api tidak terlalu besar agar ayam itu tadi masak sekata dan tidak mentah didalamnya.
Sedia untuk dihidang dan dimakan bersama sup dan sos lada dan yg lain.

* eh.. eh.. ehh... aku baru perasan la, n3 aku pasal nasik ayam ni, tiap kali posa jer aku wat... hahaha... adoi laaaa... tgk la, kemain rajin aku erk!... muhuahuahua... *

1 comment:

ibh said...

Mmg betul rajin la tu..Pose2 pun rajin buat nasi ayam..Kalau sue..tunjuk kat PARAM ja..lagi rajin..hehhehehhe