Tuesday, August 31, 2010

Biskut Samperit

Selamat tgh hari semua, salam merdeka yg ke-53 dari dapor saya… hehehe… diam x diam lg sekali dh nk dekat sangat raya, org lain dh berlumba2 tayang sekut raya, aku masih terkial2 lg… muhahaha… 1st sekut raya haku tuk tahun nih… biskut samperit… wahhhh!!!!!... salah satu sekut peberet aku ngn korga aku… nostalgia tol sekut samperit nih… tiap2 thn x penah mis wat kuih ni, dr jaman ank dara hinggalah jaman kakak dara!... ahaks!2… jan muntah yer… batal posa nanti.. hokhokhok!... :p
Ni sekut resipi mak aku, aku mmg x penah nk adjust resipi mak aku tau, bg aku resipi mak aku ni mmg dh terbaekkkk dr dapo mak aku…Cuma aku mencantikkan lg jer sekut nih… heheh… lain org lain resipinya kan… kan … kan… Haha… banyak2 sabar ye, makcik/pakcik/adik/kakak kalo nk menyamperit sekut ni, pasal bahan doh mudah keras… lain la x posa… hahaha… Oke la, layan resipi kat n step by step kat sini pon ada, kat bawah pon ada… selamat hati raya semua… hehe



250 gram butter/margerin
1 cawan gula halus/icing/kastor - nk kurangkan pon bole
1 biji telur gred A
1 1/2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung ubi
2 titik pewarna kuning
1 sudu teh esen vanilla
* ekstra tepung gandum & ubi 1/2 cawan*
colour rice utk hiasan (optional)



Cara-cara
1. pukul telur dan gula halus/icing sebentar dan masukkan pula butter, esen vanilla dan pewarna kuning dan gaul kesemuanya hingga rata
2. masukkan tepung ubi dan tepung gandum dan uli sehingga menjadi doh
3. jikalau doh masih lembik tambah ekstra tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi sederhana lembik ( lembut ) agar mudah di terap
4. sebelum menerap doh tadi tutup doh dengan tuala basah.**doh mudah keras dgn sendiri kerana tepung ubi sentiasa tutup dgn tuala basah agar lembut** jgn biar doh terdedah.
5. picit/terap doh memanjang di dalam dulang pembakar setiap satu barisan potong kepada 4 bahagian
6. ulangi menerap doh sehingga selesai, kalalu nk hias dgn colour rice, tabur diatas doh yg telah diterap...
7. bakar didalam oven pada suhu 150c selama 15 minit-20 minit, bergantung pd oven masing2. Siap

Panas2 dr oven... hikhikhik!

No comments: