Sunday, August 22, 2010

Puding Karamel Lapis Coklat

Pencuci mulut mlm ni, puding karamel lapis bercoklat... ermmm... sedapppp!!... memang sedap... yg ni buat semalam ok, buah tangan tuk buka posa kat umah akak ipar semalam, aku buat 2 adunan satu utk aku... 1st time buat nih, tergoda tgk kat umah Hana itewwwww.... cantik dia punya lapisan, x mcm aku punya nih... huhuhu... Baru arini sempat mkn, nyaman wehhhh... sejuk jerrrrrr anak tekak nih... heheh... Resipi asal dr Maklang, thanks maklang, mmg best maklang... hehehe... amik resipi yer maklang wat rujukan akan datang... ;)



Bahan-bahan
4 biji telur gred B
410ml susu cair @ 1 tin susu cair

4 sudu besar gula
1/2 sk esen vanila
2 sudu besar serbuk koko / 1/2 sk nescaffe + 1/2sk pes coklat >> campurkan dengan sesudu air panas supaya serbuk koko tidak berketul2.
Karamel

5 sudu besar gula
4 sudu besar air panas
Cara-cara

Untuk membuat karamel - Hanguskan gula sehingga perang. Masukkan air panas dan kacau hingga cair dan gula agak pekat. Tuang terus ke dalam loyang@bekas. Ketepikan.

Mangkuk lain, satukan telur dan juga gula. Kacau menggunakan whisk hingga gula larut. Jangan sampai berbuih.Masukkan susu cair. Kacau kemudian tapis.
Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Satu bahagian masukkan pes koko tadi.
Panaskan periuk kukusan. Tuang secawan@setengah cawan ke dalam loyang karamel tadi dan kukus hingga masak lebih kurang 5-7min. (bergantung ketebalan lapisan). Buat sehingga habis secara berselang seli. Pastikan penutup pengukus diikat dengan kain supaya air tidak menitik ke atas puding.

Angkat dan sejukkan terlebih dahulu. Sisipkan tepi loyang dan telangkupkan. Potong dan hidangkan.

10 comments:

Jiya said...

lama tak wat.. sok2 nak wat mesti doublekan adunan. mmg suka rasanya...

psstt... seloyang anto skudai jan lupa. ngee

alinac lover said...

isk2...kagum2~

Lelord said...

cantik beb cam sayang jek nak makan...aku balik mesia tanah airku sok ko buat ek tuk aku

hana said...

lawo la tuuuuu.... aku pong sukerrr sgt! masalahnya satu loyang 1/2 adunan tuh aku sorang yg makann!! muahahahahaha...

Anawahid said...

jiya-> wei jiya, seblom balik sabah pi buat la... kakaka... apa??? anta skudai???.. bole sayang, bole blah bahhh... haha

alinac-> hehehe... tq... ;)

lela-> bole aja beb, kalo nk dtg bgtau dlu, cam sok nk dtg, arini kene bgtai tau... baru best mkn sejuk2... ekeke

hana-> hahaha.. sama la ina oiii... kakakaka.. bolan posa aku menambah berat bdn.. hehe... adoi laaaa

izahdaut said...

cantiknye...nk buat jugakkkk

Ayu said...

salam ana,
akak dah beli dah susu cair tu..tapi belum terbuat2 juga..sebab banyak yg kena potong que...nampak pun dah sedap rasanya lagilah sedapkan..
apa kata stulang laut kita tunggu..hehe

Hanis Azla said...

ambil resepi ni yer..nampak mengancam. Nak tambat hati cik abg yg suka bebenor makan caramel ni. TQ yer..

Anawahid said...

izahdaut-> buat jan x buat, bln posa ni la yg best buat... hehe

kak ayu-> nk tggu kat stulang.. haha... takot kat highway je dh bersih puding tu kak ayu.. haha

hanis-> amik la hanis... mmg tuk dikonngsi... ;)

Lizzie Yasmin said...

wah boleh cuba nie.. nmpak pun sedap jer... tq..
Bleh show off dkt mak bila blik kg nnti.. hehehe