Monday, August 3, 2009

Milky Marble Cake

Wat petang td, lama tul x wat kek ni percubaan pertama nk wat marble pd kek... main belasah jer... kalo marblenya jadik kira nasib baik la, Alhamdulillah... pada mataku ini cam jadik.. kehkehkeh... masuk bakul angkat sendirik!!!... Tinggal dh x banyak rezeki kakak n pakcik dtg nk kat maghrib td... ni ajer la yg sempat pose... oke la tuh ye x???... sedap weiiii... kecur tgk kek ina yg dok sibuk wat masa dia nk gi hanabi aritu, pastu mek siam pon ada wat gak... ala2 kek deepavali dia nyer.. hehehehe... Resipi kek yg sedap dr Kak Rinnchan, dan C& P dr rumah Hana...Mekasih Kaka Rinn, sedap, lemak berkrim disukai ramai... kehkehkeh... 10Q...



Bahan-bahan :
250gm butter
230gm gula caster
2 camca teh ovalette
4 biji telur
270gm superfine flour
1 camca teh baking powder
60gm susu pekat
2 sudu besar serbuk koko
2 sudu besar susu segar
1 camca teh chocolate emulco
Cara-cara :
1. Ayak tepung dan baking powder bersama. Ketepikan.
2. Putar majerin, gula dan ovelette hingga kembang dan berkrim.
3. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Teruskan memutar adunan.
4. Kaupbalikkan tepung menggunakan spatula.
5. Masukkan susu pekat dan putar sebati.
6. Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Satu bahagian dibiar begitu sahaja, satu bahagian dicampurkan dengan serbuk koko, chocolate emulco dan susu segar.
7. Alas loyang bulat 22cm dengan kertas minyak.
8. Sudukan sesenduk adunan tanpa koko ke tengah loyang. Dikuti dengan adunan koko, silih berganti antara dua adunan sehingga habis.
9. Bakar pada suhu 180 darj cel selama 45min - 50min atau sehingga adunan tidak melekat pada lidi tester.

8 comments:

blogresipi said...

Cantiknye la hai kek marble akak nie... tak leh bayang kan kite cane nak buat yg swirl2 tuh.. huhuh

hana said...

weeeiihhhh cung benget marble ko!! mmg ader ghuper zebra yg kat zoo kanazawa nih! kekekekekekee....

Ana Ali said...

Ana, sungguh sopan marble itu tersusun jer... saya dah berape kali try ,,senget benget lari cam kuda belang ader lah..last2 masuk mulut pun sodap kan :)

Jiya said...

huuu... kek! makan tuk jiya yer.. sob sob sob.. hehehehe..

CikMin said...

huh...gebus gilerr kek marble ni kan..mcm ko ye ana....

Mai said...

kek marble ni orangnya ikhlas.... tak durhaka kat resepi.. kih..kih...tu yang cantik jerrr

Anawahid said...

blogresipi-> jan, jgn bayangkan belasah jer cam akak!!!!... wakakaka

hana-> wakakakaka... ker zebra kat kanazawa tuh mcm kek aku.. heheh

Ana Ali-> Ana, rupa x penting sangt, kalo jd belangnya tuh kira bonus, yg penting masuk mulut sedap!!!

Jiya-> sabo jiya sabo!!!... akak mkn tuk jya gak!!!

Cikmin-> cikmin, gebuz yee... tul3x... hehehe

Mai-> hahahahaha... pandai pon... wakakakakaa

geraugebang said...

Cantik n sedap. Bestnya. Kalau datang raya kat umah orang, kak gerau suka kalau jumpa kek ni. Suka sangat.