Sunday, August 2, 2009

Nasi Lemak Pandan

Arini lunch kita makan Nasik Lemak Pandan... Nasi lemak Ijo... kehkehekeh... mkn lunch oke bukan bekpes... haaaa... merangkum dinner jugak yer... alah tergoda pepagi td ada tayang kat umah Mekyung Hana... 1st time wat buh kaler2 nih... hehehehe... cantik la pulakkk nasik nih... rasa tetap sama jer... Gandingan Nasik lemak ijo ni ada ayam goreng rempah+ikan bilis n kacang goreng+ timun+sambal tumis telur ( haaaaaaa.... yang nih ala2 SAMBAL TELUR DURHAKA Kak Gerau... wakakakakaka.... aduyaiiiiii.... kita wat ngan maka kami, rakyat setia oke... amponnnnn Kak Gerau... hehehehe...)... Mekasih yo ina, angkut resipi tuk sapa2 yg berkenan nk try lak pas nih... Arigato Ne... hehehe



Bahan-bahan:-
- Beras
- Air pandan secukupnyer (blend daun pandan dan tapis)
- Santan pekat
- Garam
- Halba
- Halia
- Daun Pandan - simpul
- Pandan emulco@pewarna ijo + sedikit air (utk renjis)

Cara-cara:-
1. Basuh beras bersih. Campurkan santan pekat dan juga air pandan mengikut sukatan beras.
2.Masukkan skali garam, halba, halia dan juga daun pandan. Jika kaler ijo kurang menarik, bleh tmbh ngan sedikit pandan emulco@pewarna ijo yer!
3. Masukkan rice cooker dan masak hingga beberapa minit nk tanak.
4. Lagi beberapa minit nk tanak tuh, ambil sedikit pandan emulco@pewarna ijau. 5. Campurkan dengan sedikit air (kaler ijo yg ni bior lg pekat dr warna nasik td yer) dan renjis2kan ke atas nasik. jgn gaul dulu. tutup smula periuk dan tanak hingga masak.
6. Dah masak baru gaulkan. so nmpk la nasi lemak anda warna ijo yg cantik! heeeee... Slamat mencube!! :)

7 comments:

blogresipi said...

Same2 lah kite melemak kak Ana hari neh... lepas makan jgn lupe timbang berat badan..hihihihi....

Chik Mi said...

Alaaaaa Ana nasik lemak ijo dah sampai BP la bila nak sampai penang ni bak sepinggan akak nak ghase boleh bagi markah

hana said...

sblm k.mimi bg markah meh aku dulu bg markah! sbb kaler yg cung aku bg ko 1000markah! jaman skrg ader tk markah lebey cenggini? haaa ado la sbb aku yg bg! wakakakaka...

Azita said...

sana ijo..sini pun ijo gak? k.ita nak wat color pink lah!

Anawahid said...

blogresipi-> jan, kalo ngko kalo timbang berat double, akak lak triple!!!.. wakakaka

Chik Mi -> pasni mesti sampai penang cik mi... hehehe

hana-> kalo markah camtu setahun x yah dtg skool kompom akhir thn leh dpt nombor satu lg.. heheh

Azita-> kak ita, kalo dh wat kaler pink tunjuk taw!!!..hahahaha

geraugebang said...

Nanti kita cuba. Nanti lee.Jeles ni, Nanti ya.

Anawahid said...

Geraugebang-> Kak Gerau!!!... mana menghilang, kekenyangan mkn kat kedai dugong tuh baru bangun arini ker... wakakakkaka... cuba lal kak!!!