Monday, November 22, 2010

Bakso

Hari ni kita layan pulak menu org malas yer... yg malas aku eh, bukan menu hehe... bakso jek!... memandangkan hari ni masih lg cuti kat Johor sempena cuti Hari Jadi Sultan Johor, aku pon memalaskan diri la nk masak menu renyah2... cuma layan bakso jek... request my darling... mmg dh lama x mkn bakso, kalo kat bt pahat ni, bakso paling best bg aku kat restoran asam manis dekat2 ngan carre4 bt pahat... mak aiii... sambal cili api ijau dia, kemain berapi2 telinga dibuatnyer... huh!... bole bocor usus... tp yak aku punya, x la sampai berapi, cuma berasap telinga jek... resipi dari Che'Iza yg dia dapat dari pekerja indon mak dia ni mmg best!!... segar je anak tekak ni rasanya... thanks iza... lg 1, masa raya aritu, aku palun wat bakso ni tu dijamu pada sedara mara, ada la mate indon sepupu aku ni bgtau, pasal aku bertanya... ekekeke... katanya bakso ni kalo nk lg sedap buh daging sapi ngn tulang sapi sekali... tulang sapi takdak, so... aku x buh... sedap jugak... hehe




Bahan-bahan

Bebola daging
•400 gm daging lembu kisar
•2 biji bawang merah diracik halus
•2 ulas bawang putih diracik halus
•sedikit lada sulah
•1 sk tepung ubi / jagung
•2 sb telur (1/2 biji)
•sedikit garam

Kuah
•2 biji bawang merah dihiris
•*2 ulas bawang putih
•*1/2 inci halia
•*1 sk lada putih biji.
•1 batang serai diketuk
•1 sb pati daging / ayam
•sedikit serbuk lada sulah
•Garam n perasa

Cara -cara
1.Utk bebola, gaul semua bahan utk bebola. bentukkan bulat (ikut suka nak besar camana)
2.Siap buat bebola ketepikan dulu.
3.Utk Kuah, tumbuk bahan bertanda *. Kemudian panaskan minyak dan tumis bawang merah hingga garing. Masukkan bahan yg telah ditumbuk tadi dan serai. Biar garing n naik bau, masukkan air. Masukkan pati daging, serbuk lada sulah, sedikit garam n perasa.
4.Bila mendidih masukkan bebola yg telah siap dibentuk tadi. Bila bebola timbul maknanya bebola dah masak dan sedia tuk dihidang...
5.Boleh gunakan mee kuning atau bee hoon.
6.Biasanya bakso dihidangkan dgn taugeh dan hirisan kobis halus..
7.Bakso sedap dimakan dgn lada n bawang putih yg ditumbuk... berasingan dgn kicap... Kicap yg diguna ialah kicap ABC. kat indonesia mcm tulah.....

6 comments:

Jiya said...

kakkk... nak makan baksoo jugakkk!! watkannnn! *sambil wat muka paling cumil

Mas said...

give me 5.....mas pun buat bakso....sedapp kan....

Bee said...

pn deana..mananya menu org malas kalo dah buat bakso tuh...!! meh sini hantaq kat org malas kat sinih!!!:)

Lelord said...

hahahha aku nak wat gak le...toge byk ni kat umah, bihun pun melambak...bola2 tu aku guna jek daging burger ok kan

ibh said...

Kalo menu mcm ni dikira menu org malas...Wahhhh..tentu kalau tgh rajin lagi meletop2 menunya ya..heee.
Kalo mcm tuh..jgn lupa semangkuk 2 untuk org yg malas di sini pulak ya..;)

Anawahid said...

jiya-> apa??? buatkan???... ok2 akak bole buatkan, tp buat bodo jek la... * muka kurang comel, pi basuh topeng otomen tu dlu... ekeke *

mas-> haha... ramai yg membakso arini mas oiiii... hehe

kak B-> uiiii kak B, ni kira malas la ni, senang baitu.. ehehehe... nk berapa mangkuk kak, bebola lebih ke???.. hehe

lela-> hahaha... buat jan x buat... ok jek dging beger kalo keadaan tgh darurat... muekekeke

sue-> cukup 2 mangkuk sue, kalo rajin.... terus x de n3 sue, sedap goyang kaki jek... hahaha