Tuesday, November 9, 2010

Garlic Bread With Mushroom Soup

Gud morning everybody... salam sejahtera semua... apa buang tebiat agaknya dak ana ni pg2 dh pose menu bekpes, kalo x jan harap la yerkkk!!... haha... akceli... arini aku terjaga dr tido awal sebenarnya selepas mengalami mimpi ngeri mlm tadik *mimpi nak iPhone 4... tapi lain yg dapat @ dptnya kene pok3... hehehe... jwpan org jeles nih... hehe*... pas solat aku terus kejekan roti prancis.. cis... cisss ni yg ada 2 btg kat dapor tu... hehehe... 1/2 btg dh luak tok bekpes semlm ( laki aku mkn cicah air milo... sian dia pasal bini dia rajin yg teramat )... arini ni bini dia rajin jugak, tu yg sedap sikit bekpes dia tu ( nk bodek iPhone 4 nih... ekeke ) ni je la yg terhasil... Jadik siaplah bekpes laki aku ngan aku sekali tuk bawak bentou gi keje... hehehe... poyo erk citer aku ni... haha... Resipi Garlic Bread ni, aku skodeng kat dapur Kak Fida MyR... hahaha crispy beb!... Thanks Kak Fida yg teramatlah rajinnya itu... hehe... jom layannn...



Bahan-bahan ( 4-6 orang )
1 batang roti perancis -(aku hiris 1 inci)
125 g mentega tanpa garam - lembut
6 ulas bawang putih
3 sb daun parsley - dihiris halus ( aku guna parsley kering )
secubit garam (jika menggunakan mentega bergaram,tak perlu bubuh)

Cara-caranya :-
1. Roti perancis dibelah dua.Ketepikan.
2. Rebus bawang putih hingga lembut.Toskan.
3. Lecek bawang putih menggunakan belakang sudu dan campurkan dengan daun parsley dan mentega dan garam.Gaul hingga sebati.
4. Sapukan garlic spread pd permukaan roti yg dibelah.
4. Tangkupkan semula roti yg telah disapu dan bakar dlm oven yg telah dipanaskan dulu pd suhu i60C selama 15 min atau hingga roti garing.
5. Keluarkan roti dr oven dan segera hiris mengunakan pisau yg bergigi dan sajikan...haaa..pisau ada gigi...heee....selamat mencube...:)

Dicicah lak pulak ngan Mushroom Soup by Minami MyR... sedap beb!... kalah pizza hut punya... hiks!... akceli, mmg dh selalu buat resipi ni cuma kali ni jer baru nk tayang menayang... mmg x penah beli yg dlm tin tu, guna resipi ni jekkk!!! hehehe... thanks Minami...



Bahan2nya:-
1 keping dada ayam
1500 ml air
500 ml susu segar(susu kotak)
1 ketul kiub ayam
1 tin kecil cendawan butang(dihiris kecil2)
garam
secubit ajinomoto
1 cawan tepung gandum

Cara-caranya:-
1. potong ayam kecil2.
2. masukkan ayam dan air ke dalam periuk. rebus sehingga masak.
3. masukkan susu dan kiub ayam. masak guna api yang perlahan. masukkan mushroom.
4. masukkan bancuhan tepung dan kacau sehingga pekat. tambah perisa, garam dan ajinomoto.Siap utk dihidang. sedap dimakan dgn roti.

4 comments:

ibh said...

Salam..wahhh!!!! rajinnya..Pagi2 lagi dah buat sarapan ya..Ekekkeke..kena buat 7 hari 7 malam kot version rajin giler..usha nak bodek hb beli iphone 4..Akakkakaka..bertuah org2 diseberang tu kan..meletop posing iphone 4..jeles jaa...

Anawahid said...

sue-> hahaha tau x pe sue... ishhhh!!... ni mmg jeles tahap gaban ni...oh iPhone 4... huhuhu

Mimiey.. (^-^) said...

huih, sedapnye bekpas kak ana pagi ni..jeles tul..mie bekpas roti coklat rege 60 sen ye,hehhehehe.... nk bekpas jugak,,,,

deeja said...

Sedapnyer garlic bread tu....tlng watkan tuk deeja leh?hihihi