Monday, November 15, 2010

Sambal Ketuk vs Bubur Nasi

Menu dinner tuk mlm ni... otomatik layan makanan org sakit ala2 org demam gitu... arini, darling aku sakit, sian dia... huhuhu... tonsil dia dtg menyerang dia tanpa belas kasihan, terus terbongkang dia atas katil dn teros demam... sapa yg ada pengalaman kene tonsil tau la yerk camne azap kalo en tonsil tu menyerang.. hehe... katanya terus tangkap semua sendi2... tu yg bole terlepek merangkap terbongkang yer x???... Jadiknya... isteri dia yg penoh rasa kasih sayang buatkan dia bubur nasik... hahaha... * pehh... ayat x agak2 haku nih *... pastu aku layankan ngn sambal ketuk @ getuk @ lonte... banyak nama sambal ni... haha... uihhhh!!.. kejam x aku!... laki tgh sakit dilawankan bubur ngn sambal yg bole tahan azapnya kalo makan... yg kene tonsil bole hilang suara teros!... hahaha... aku x zalim wehhhh... ini sambal ana yg punyaaaa... ana yg punyaaaaaaa.... bukan wahid yg punyaaaaaaaa.... eh, kalo dia nk mkn pon apa salahnya, ai x kisah, tanggung sendirik yer.... aku kompom dia x berani nk mkn punya, pasal.... fuhhhh... kepedasan, kepijaran, kepanasan mmg tahap gunung merapi... wakakakaka... kalo dia sihat walafiat pon dia x kan sentuh x, jamah ujung sudu jerk ( dia x tahan pedas )... tp... mmg sedap beb!... nak2 pekene ngn bubur yg panas2.... wallaweiiiiii!!!.... wa cakap lu... jan kata bubur, mkn nasik panas ngn sambal ni jer pon dh sedap!... aku x kijam, ikan bilis goreng jek tuk dia n sanak saudara bubur, kalo dia nk amik laaaaaa... hehehe... sapa nk resipi... tgklah resipi versi aku ni yg diturunkan oleh kakal ipar aku.... hehehe




Bahan2nya:-

Segenggam besar ikan bilis ( dikopek dan digoreng terlebih dahulu )
20- 25 tangkai cili padi (digoreng terlebih dahulu )
1 sudu besar gula
secubit garam
pak aji ( optional )



Cara2nya:-
1. Goreng ikan bilis sehinggan garing dan ketepikan, goreng pula cili api sebentar dan angkat ( jgn sampai garing )
2. Masukkan cili api kedlm lesung batu, gula, garam dan pak aji, tumbuk sehingga lumat cili itu.
3. Basukkan pula ikan bilis dan tumbuk sehinggan hancur atau separuh hancur, ratakan dgn sudu bahan yg ditumbuk tadi. Siap.

7 comments:

aeinio said...

best nih.. terasa cam nak makan lak adehhhh

ibh said...

Yg menarik sgt tgk hiasan atas bubur tu..elok ja telur tu gulung cam tu.heeee

hana said...

mak aiihhhh punyer ler jelita si telur tuh... terpesona daku dengan kejelitaannnya.... bungkus satu piyuk makcik! sambal lebey! telor masin doblas bijik! klu ade lembu sekor tulun poskan skali..esok aku nak korban! hahahahahhaaa

Yani said...

ni dah jd menu utk owang yg sehat..

Jiya said...

salam aidil adha kak anaaaaa... rajin nko gulung telur tu kak. kalo jiya kasik hancur reti la. muekekekeke

♥LOVE2COOK♥ said...

Love mmg tak turun bubur. Tapi kalau ada sambal bilis or sambal ketuk, mesti laju je turun. Hehehe ;)

Anawahid said...

aeinio-> adehhhhhh... hehehe...

sue-> haha... tu lah pasal... ekeke

hana-> abissss... abisssss... telo jelita pong abisss... :P

yani-> haha... yak dlm gambar mmg menu tuk org sihat yani... wakaka

jiya-> tu time rajin aku nk menggulung jiya oiii... kalo x????... hancur jek... muakakaka

love-> haha... laju tanpa sekatan love... haha