Wednesday, February 25, 2009

Dadih Strawberi

Projek balik keje td… kalo ikutkan hati yg suka mkn dadih nih beli ajer yg ready made masukkan apa2 lg yg patut …. Siappp… Tapi, kali nih mcm nk try buat jer… bhn2 belinya dh lama… nk buat tuh ajer yg malessss…. Arini tadak keje try la buat, masa memula tuh seram gak apasal bergentel-gentel jer bahan2 nih… ntah la api terkuat agaknyer… tawakal aje lahhh… Alhamdulillah… Resipi dari CMG… sedap mat… tp terlebih air sket jer… hehehe… mekasih yoooo…



BAHAN-BAHANNY :-)
6 cawan air (1 cawan = 250 ml)
200 g gula pasir
3 g serbuk jelly
100 g susu cair
100 g coffemate
3/4 - 1 camca teh strawberry emulco



CARA MEMBUATNYA :-)
1. Satukan semua bahan2 diatas kecuali strawberry emulco, ke dalam periuk, kacau dengan whisk hingga sebati. Jerang atas api sederhana sambil dikacau hingga mendidih.
2. Matikan api dan tapis bancuhan ke dalam jug air. Tambah strawberry emulco dan kacau rata. 3. Tuang dalam bekas2 kecil atau bekas yang sesuai. Biar sejuk sedikit dan simpan dalam peti ais hingga dadih membeku.
4. Boleh hidangkan dengan hirisan strawberry di atasnya. Perisa bergantung pada kehendak masing2, jika menggunakan perisa, kenalah letak sedikit pewarna makanan...Selamat mencuba...

8 comments:

hana said...

walaaaa walaaaaa ayunyer dadihmu! serbuk jelly tuh serbuk agar2 ker? ke serbuk jelly yg kaler merah tuh?

halen said...

bukan ayu la hana tapi comey hehe..
nmpk jambu jer rupanya ekeke.
so sweet..

CatlinaFly said...

waaa..pink kalerrr....cute nye..mkn petang2 time panas2 besh nih!!akak beli bekas putih kecik2 tu kak ner ek..comel..mahal tak?

anawahid said...

hana -> ayu err... cam tuannyer kan... hehehe... x hana x sama ngan serbuk agar2 kat plastik dia ader tulis jelly powder halusss cam ghupa pak aji pong ader..

halen -> halen... tuannyer pong comeiiii... muhahahaha

catlina -> cat, seksikan pink kaler tuh.. terlebih letak, tgn ketakkk.. hehehe... beli kat KL kirim member kat forum myresipi... burah jer saiz samtu kira L saiz bru 2 henggei lebih kalo x silap la.. dh lama laaa.. hehehe

anawahid said...

catlina -> typo murah jer saiz camtu 2 hengget lebih...( apa da.. bnyk naww salah )... hehe

CatlinaFly said...

oo..ye ke..2 hengget lebih jer satu?kalau wat kukus buleh ke?heh byk tny laks..kite dah berkenan tgk bekas comey2 nih!mmg selalu tgk kat kdai tapi tulah nak cari yg oven/ kukus friendly...:)

Jiya said...

eee.. buruknya strawberry tuuu!! akekekeke! strawberry akak nak jadik kelin dah tu.. nampak gelap jek rupa.. larikkkkkkkkkkkkkkkk!!

anawahid said...

catlina -> cat, bakar oven n sejuk 2-2 bole... tu yang suka tuh...

jiya -> eleh jiya ngko jeles cakap lah... nk .. anik la akak bg pree jer.. tp daun dia laaa.. wahahahaha