Sunday, February 1, 2009

Kek Gula Hangus

Kudapan tuk minum petang tadi… siap bakar kul 6pm… kelang kabut nk gi raya cino umah ah so sebelah… masa tutup api kuarkan dr oven hb siap ckp nk bg ah so ker… apa ilang akal pepanas berasap lg nk bg ah so… ehehe… x la tuk minum ptg… tp blk raya dah dekat kul tujuh… tuk mentong2 mlm jer la… x pon leh bwk bekal g keje… tp masa wat nih mmg dh niat nk kasi budak kelin kat johor tuh yg sejak akhir2 nih asyik terkenan kelin jer dia… sian dia… kalo dia masuk nanti amik yer la Jiya jgn memalu.. akak wat khasss tuk ngko… wakakaka… Resipi dr Widad MyR… 3rd trial… sodapppp… thanks yaaaa….




Bahan-bahan ( 6 orang )
•1 cawan gula
•1 cawan air panas
•1 cawan tepung gandum
•1 cawan susu pekat
•2 camt soda bikarbonat
•4 biji telur
•2 camb mentega



Cara2nya:-
1.Masak gula dengan api sederhana hingga hangus.
2.Masukkan air dan masak lagi hingga gula cair.
3.Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu.
4.Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat.
5.Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati.
6.Masukkan pula tepung + soda. Sebatikan.
7.Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
8.Perap adunan selama lebih kurang 3-4 jam.
9.Bakar dengan api sederhana 160-180 selama 1 jam"

6 comments:

Jiya said...

cyettt!! aku ler yang kena tuu!! alaaaaaaaaaaa akak pon samaaa, ni kek gula hangus kelin... hahahahaha! (tenung kek gula hangus kak ana... kot kot ada bulu idong jatuh lam lobang kek tu) akekekeke!

anawahid said...

kakakaka... jgn tenung lelama jiya amik yerrr.. jgn memalu... akak mmg wat tuk ngko yg asik kenan kelin jerrr... amik la... amik laaa..

MamaElla said...

Sama dan selamat pagi Ana...

Sampai sekarang tak pass nak wat gula hangus... aniwae..sedap nya kek tuuu...:-)

anawahid said...

kak, akak cuba, try, test resipi nih... insyallah ok... x perap lama pon ok ker yg penting telur btul2 kembang...;)

ela said...

kak ana, senang rupanya nak wat kek nih...ela sukaaaaa sgt makan..ingat susaaaaaah nak buat..hihi wajip masuk list nih

Aymy with love said...

salam kenal k ana.. nampak cunla kek nie.. sarang dia tu yg mahal tue...