Saturday, February 14, 2009

Mee Kari

Petang baru nk tepek menu lunch arini layan yerrr…Pak deh n mak deh … mikail asyik ingatkan mee kari mak deh jerrr… ayaq liur meleleh x berenti nih… sian la kat mak mikail…. Nilah ayat2 yg kuar dr hp En Hb dr sepupu dia… apa kess???... Pasal bini dia masa lum bersalin kira dh sarat la masa tuh dtg raya kebetulan msk mee kari nih… seblum bersalin asyik teringat mee kari nih jer… nk mkn… bila bb dh kuar… skunk dh nk masuk 4 bln… asyik ngencesss jer. Ntah tul ke tidak?? Yo..yo..ooooo jerrrr…. hehehe… tp x per dia ingat dia nk mkn apa…. tu yg arini buat tuh.. sian la pulak… kang x ensem lak Muammar Ali Mikail nih.. ngencessss jer memanjang… kikiki…



Bahan2nya :-
1 kg Mee Kuning – di celur
1 ½ bwg besar – kisar
4-5 ulas bwg putih – kisar
2 senduk rempah kari daging
1 cawan kerisik
1 1/2 liter air
400ml-500ml santan – nih saya agak2 nk dpt pekat kuah mcm mana
Tau Pok ( Tauhu Bulat ) – secukupnya, tauhu biasa pon bole
1 kg kerang – rebus
½ kg udang
** Kalo nk letak daging pon bole tp mesti kene ader tetel sekali baru terangkatttt….**
Sawi n Taugeh secukupnya. – yg nih saya masuk kemudian masa kuah masih panas2 terus campak… hehehe
Minyak sedukupnya utk menumis
Garam, Gula n Pak Aji secukup rasa

Bhn Hiasan :-
Lada merah, daun sup, daun bawang - hiris nipis
Bawang Goreng, Telur Rebus, Limau Kasturi/Nipis

Cara2nya:-
1.Panaskan periuk, tumis bahan2 kisar sehingga naik bau dan masukkan rempah kari daging tumis sehingga garing.
2.Masukkan Air masak sehingga medidih dan masukkan santan.
3.Masukkan kerisik, kerang n udang dn masak sehingga kepekatan kuah yg dikehendaki.
4.Akhir sekali masukkan garam, gula n pak aji ( jika perlu ) secukup rasa.
5.Hiaskan dgn segala eksosari secukupnya.

*** Rasa Kerisik ni lah yg membuatkan mee kari nih lain dry lg lain..***


Layan lak ngan air mata kucing…. Haaaaa… yg nih En Hb aku watttt… dia nih kalo bab2 bikin air mmg hebattt…. Superb…. Suh ajer air apa mesti sedapppppp… maklum la kecik2 biasa tolong arwah mak kat warung… belakang tabir laks tu… tu yg hebatttt!!!.... I lebiu laling…. Hehehe…


6 comments:

princessharyati said...

tak tertahan tgk mee kari mu terlur sampai ke buku lali nii

hana said...

mee kari kalau ade kerang mmg syokkkkk!!! blk nih tolong buatkan aku kaw kawww punyer ar! ngan air mata kucing en.wahid tuhhh! kehkehkehkeh!

Noorma Ismail said...

kita plak suka mee kari yg ada bebola daging, campur plak kerang, dan tauhu pok...mengancam... Ana, Mee kari+air mata kucing 1 set !!

Jiya said...

sampai ati akak minum air mata kucing... sian kucing tu tadak mata.. hehehehe!!

wow! limau tu duduk atas chopstik. tonyoh limau kat mata akak best gak ni.. kakakaka!

nak la skittt!! nanti jiya nak mai umah akak la nak makan mee jaaa,, kikikiki!

anawahid said...

princessharyati-> ishhh ngko biar betul yattt... apa lg pi buat la nanti hus mesti suka.. hehe

hana-> bole2.. no problemo... hehe

noorma -> apa2 aje la norma oiii.. kat umah nih kalo bahan x cukup fishball n fishcake pon jadikkkk... ohoho kira ala carte yerrr.. rm15.90 bolee... kikiki

jiya-> abis camno jiya degil sangat dia x mo duduk diam... hahaha.... betul nih, meh la datang...

nd&kasin said...

oitt..cik wahid bukn ke pntang udang ngan kerang?? dia jd tukg tgk je eh...hehe